„Kettős beszédre” kényszerítik az államfőt

Az utóbbi tíz évben a nemzetközi felajánlások ellenére sem javult Afganisztánban a közigazgatás színvonala.

TK
2012. 07. 23. 12:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint a szakértő emlékeztetett, július 8-án tartották Tokióban az Afganisztán jövőjét biztosítani szándékozó nemzetközi konferenciát, amelynek célja a következő évekre vonatkozó, nem biztonsági jellegű támogatások számbavétele volt. Az afgán nemzeti bank becslése szerint évi 6 milliárd dollárra lesz szükség ahhoz, hogy az ország költségvetésében ne keletkezzen hiány. A konferencián viszont a 2013 és 2016 közötti időszakra összesen 16 milliárd dollárt ajánlott fel a nyolcvan résztvevő – mutatott rá a szakértő.

Bár az eredmény kudarcként is értékelhető, figyelembe kell venni, hogy az összeget a világgazdasági válság közepén ajánlották fel, ráadásul a legtöbb donor ország már egy évtizede segélyezi Afganisztánt. Wagner Péter úgy fogalmazott: a rendelkezésre álló saját forrásokból az ország képtelen önmaga fenntartására.

2001 óta folyamatosan a nemzetközi segélyek adják az afgán költségvetés 90 százalékát – írta. Úgy véli, ez komoly legitimációs problémát jelent a kormánynak, mindenekelőtt Hamid Karzai államfőnek, akit „kettős beszédre” is kényszerít: mást kell képviselnie az ország lakossága és mást a nemzetközi közösség előtt.

Kérdéses, hogyan jut el

Wagner kitért arra, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a felajánlók ezúttal is több feltétel teljesítését várják el az afgán kormánytól. Kifejtette: a feltételek egy része a segélyek felhasználásának hatékonyságát érinti, ide tartozik a korrupció elleni harc, az átláthatóság növelése a források felhasználásában és a privatizációban. Ugyancsak fontos az eddig elért demokratizálódási eredmények megtartása és kiszélesítése, például a nők jogait, a sajtószabadság fenntartását vagy a választási reform végigvitelét illetően.

A szakértő hangsúlyozta, kérdéses, hogy a 16 milliárd dollárnyi segély mikor és milyen mértékben jut el az országba. Az elmúlt egy évtizedben már több hasonló konferenciát tartottak, és a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen események politikai jellege gyakran erősebb, mint a fejlesztési szempontok – fogalmazott.

Úgy véli, ezt támasztja alá, hogy az Afganisztánnak eddig felajánlott források mindössze kétharmada jutott el az országba, és a nemzetközi közösség feltételeinek az afgán vezetés minden alkalommal csak ígéretekkel igyekezett megfelelni. Az utóbbi tíz évben a felajánlások ellenére sem javult érdemben az afgán közigazgatás színvonala, nem csökkent a korrupció, nem léptettek életbe további reformokat a politikai rendszerben – fűzte hozzá.

Kockázatok

A külügyi intézet tudományos munkatársa szerint figyelembe kell venni azt is, hogy 2014 után a több mint százezres nemzetközi haderő távozása és a csökkenő költségvetési források következtében jelentősen nő majd az afgán kormány magárautaltsága. Talán az ebből eredő kényszerek valamilyen módon képesek lesznek rávenni a jelenlegi vezetést érdemi lépések megtételére – közölte.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy Hamid Karzai helyére 2014-ben új vezető kerül, ami magában rejti a kockázatot, hogy a helyzet romlik, de valószínűleg a nemzetközi közösség mindent megtesz majd azért, hogy a leendő államfőt sajátjuknak tekintsék az afgánok, egyúttal olyan hiteles vezető legyen, aki a Nyugat elvárásainak is megfelel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.