2010. április 20-án a Mexikói-öbölben felrobbant, majd elsüllyedt a Deepwater Horizon olajfúró-torony. Tizenegy munkás azonnal meghalt, a torony alatti kút pedig a katasztrófát követően három hónapon át ontotta a nyersolajat, becslések szerint mintegy 5 millió hordónyi került így a tengerbe. A hatást szinte lehetetlen felmérni: a nyilvánvaló környezeti és egészségügyi károk mellett az öböl-menti államok (Alabama, Florida, Mississippi, Louisiana és Texas) gazdasága számára is súlyos csapást jelentett a katasztrófa. A brit olajóriás azóta mintegy 30 milliárd dollárnyi büntetést és kártérítést fizetett ki a katasztrófához kapcsolódóan. Hétfőn azonban újabb tárgyalás kezdődik a felelősség kérdéséről, a tét pedig ismét több tízmilliárd dollár.
„Az évszázad pere”
Az óriási összeg sorsa egyetlen szócskán múlik: a kérdés az, hogy a BP és a fúrótornyot működtető további cégek (a Transocean és a Haliburton) „gondatlansága” vagy „súlyos gondatlansága” vezetett a katasztrófához. Az előbbi esetén kiömlött hordónként 1100 dolláros büntetés jár, utóbbinál 4300 dollár a tarifa. Szó szerint milliárdok választják el tehát a legkisebb kiszabható büntetést (5 milliárd) és a maximális összeget (18 milliárd). Nem csoda, hogy mindkét fél – az amerikai kormány és a mamutcég – is óriási erőkkel készül a megmérettetésre. Az ügyben harmincnégy vezető jogász viszi majd a szót, de az állam a hírek szerint 300 fős háttércsapatot is szervezet sztárügyvédei mögé. Természetesen a BP-t sem kell félteni, mely az ország négy legjobb irodáját egyszerre bízta meg képviseletével. Csak a tizenegy érintett fél nyitóbeszéde 400 percen át fog tartani, a bizonyítékok listája több ezer oldalra rúg, a per során pedig mintegy nyolcvan tanú tesz majd vallomást. Nem túlzás talán, hogy az amerikai lapok „az évszázad pereként” hivatkoznak a hétfőn kezdődő ügyre.
„Az olajkatasztrófa ügyéhez még csak hasonlót sem láttunk az amerikai környezetjog történetében – fogalmazott David Uhlmann michigani jogászprofesszor is. – Az Igazságügy-minisztérium példa nélküli emberi veszteséget, gazdasági károkat és környezeti katasztrófát igyekszik helyretenni”. Az ügy a tengeri jog hatása alá esik, ezért az amerikai szokástól eltérően egyedül a bíró, Carl J. Barbier dönt az ügyben, esküdtszék meghallgatása nélkül.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!