A hajószerencsétlenséggel foglalkozó grossetói bíróság tavaly nyáron visszavonta a házi őrizetet, és szabadlábra helyezte Francesco Schettinót. A kapitányt január 17-én tartóztatták le, négy nappal azután, hogy a Costa Concordia sziklának ütközött Giglio szigeténél. A hajón elment az áram, a legalsó szintekre bezúdult a víz. A Costa Concordia húszfokos szögben megdőlt, másnap reggelre már az oldalán feküdt. Egy héttel később házi őrizetbe helyezték Schettinót. A kapitány – még a toscaniai Grosseto városban zajló bizonyítási eljárás során – azt hangoztatta: miután a sziklának ütköztek, szándékosan irányította a hajót a part felé, hogy megkönnyítse a mentést. A kapitány verziója szerint neki köszönhetően sikerült ennyi utas életét megmenteni. Schettino azt is állította, hogy a sziklacsoport nem volt feltüntetve a hajó navigációs térképén. A környéken dolgozó tengerészek szerint azonban a zátony népszerű látványosság a Giglio szigeten üdülő turisták körében.
Az óriáshajó tavaly januárban futott zátonyra, a balesetben 32 ember halt meg, köztük a hajón dolgozó magyar hegedűművész. Francesco Verusio főügyész elmondta: a részletes vizsgálatok során arra jutottak, hogy a balesetet alapvetően emberi mulasztás okozta. Az ügyészség a legénység további öt tagja ellen is vádemelést javasol.
Az ügyészség arról is tájékoztatott, hogy a zátonyra futott hajót üzemeltető Costa Crociere olasz hajótársaság vádalkut kért, ennek értelmében egymillió euró büntetést fizetne.
Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a négy magyar túlélő a New York-i szövetségi bíróságon – közölte korábban a felperesek ügyvédje, Rónai Péter. Tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója – három férfi és egy nő – nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, melyek a Carnival PLC, a Carnival Corporation és a Costa Crociere S.p.A. A felperesek keresete hivatkozik többek között a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, arra, hogy a személyzet előzőleg nem részesült megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.
A szerencsétlenség évfordulóján helyezték vissza a tengerbe azt a sziklát, amelynek egy évvel ezelőtt nekiütközött a hajó. A Giglio szigetének partjaitól kevesebb mint fél kilométerre levő szikla hetvenméteres léket szántott, a jármű kiszakította a sziklát a tengerből. Az utóbbi hónapokban szedték ki és tették vissza a tengerbe eredeti helyére. Az áldozatok rokonai egy hajó fedélzetéről kísérték figyelemmel a szikla visszahelyezését.