Emberölés lehet a vád a Costa Concordia kapitánya ellen

A balesetet alapvetően emberi mulasztás okozta. Az ügyészség a legénység további öt tagja ellen is vádemelést javasol.

GB
2013. 02. 25. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hajószerencsétlenséggel foglalkozó grossetói bíróság tavaly nyáron visszavonta a házi őrizetet, és szabadlábra helyezte Francesco Schettinót. A kapitányt január 17-én tartóztatták le, négy nappal azután, hogy a Costa Concordia sziklának ütközött Giglio szigeténél. A hajón elment az áram, a legalsó szintekre bezúdult a víz. A Costa Concordia húszfokos szögben megdőlt, másnap reggelre már az oldalán feküdt. Egy héttel később házi őrizetbe helyezték Schettinót. A kapitány – még a toscaniai Grosseto városban zajló bizonyítási eljárás során – azt hangoztatta: miután a sziklának ütköztek, szándékosan irányította a hajót a part felé, hogy megkönnyítse a mentést. A kapitány verziója szerint neki köszönhetően sikerült ennyi utas életét megmenteni. Schettino azt is állította, hogy a sziklacsoport nem volt feltüntetve a hajó navigációs térképén. A környéken dolgozó tengerészek szerint azonban a zátony népszerű látványosság a Giglio szigeten üdülő turisták körében.

Az óriáshajó tavaly januárban futott zátonyra, a balesetben 32 ember halt meg, köztük a hajón dolgozó magyar hegedűművész. Francesco Verusio főügyész elmondta: a részletes vizsgálatok során arra jutottak, hogy a balesetet alapvetően emberi mulasztás okozta. Az ügyészség a legénység további öt tagja ellen is vádemelést javasol.

Az ügyészség arról is tájékoztatott, hogy a zátonyra futott hajót üzemeltető Costa Crociere olasz hajótársaság vádalkut kért, ennek értelmében egymillió euró büntetést fizetne.

Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a négy magyar túlélő a New York-i szövetségi bíróságon – közölte korábban a felperesek ügyvédje, Rónai Péter. Tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója – három férfi és egy nő – nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, melyek a Carnival PLC, a Carnival Corporation és a Costa Crociere S.p.A. A felperesek keresete hivatkozik többek között a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, arra, hogy a személyzet előzőleg nem részesült megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.

A szerencsétlenség évfordulóján helyezték vissza a tengerbe azt a sziklát, amelynek egy évvel ezelőtt nekiütközött a hajó. A Giglio szigetének partjaitól kevesebb mint fél kilométerre levő szikla hetvenméteres léket szántott, a jármű kiszakította a sziklát a tengerből. Az utóbbi hónapokban szedték ki és tették vissza a tengerbe eredeti helyére. Az áldozatok rokonai egy hajó fedélzetéről kísérték figyelemmel a szikla visszahelyezését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.