„Ez a jelentős projekt 2030-ra be fog fejeződni, és hozzá fog járulni a gazdasági növekedés beindításához, a munkahelyteremtéshez, és új bevételeket is teremt” – mondta Jean-Marc Ayrault miniszterelnök a Le Parisien napilap szerdai számában megjelent interjújában. Emlékeztetett arra, hogy Párizs és környéke a nemzeti vagyon harminc százalékát termeli meg, ugyanakkor olyan régióról van szó, ahol a hétköznapi problémák koncentráltan jelentkeznek, különösen a közlekedés területén.
A Grand Paris Express projektjének ötletét még az előző államfő, Nicolas Sarkozy vetette fel a fővárosban a tömegközlekedési hálózatot használó 7 millió utas napi gondjainak enyhítésére. A tervet az új kormány átdolgozta, és költségvetési gondokra hivatkozva az eredetileg tervezett 2025 helyett öt évvel későbbre halasztotta a hálózat átadását.
A Grand Paris Express keretében 200 kilométer új metróvonal fog épülni 72 állomással, a vonalakon vezető nélküli szerelvények közlekednek majd. A jelenlegi 14 vonalból kettőt meghosszabbítanak, és további négyet építenek. A hálózatbővítés lényege az elővárosok közti összeköttetés biztosítása, hogy az utasoknak a jelenlegi gyakorlattal ellentétben ne kelljen többször átszállniuk a túlterhelt városközpontban; további cél északon az Orly, délen pedig a Roissy repülőtér jobb megközelíthetőségének megteremtése.
A beruházás mintegy 26 milliárd euróba kerül, a jelenlegi hálózat fokozatos felújítása pedig 7 milliárd euróra rúg.
A kormány a beruházást az uniós forrásokon kívül a párizsi régió irodáira kivetett helyi adók maximálásának eltörléséből kívánja finanszírozni. Az adókból befolyó teljes összeget a projektért felelős Grand Paris Társaság számlájára utalják. A társaság egyébként a fejlesztésnek köszönhetően létrejövő munkahelyek, a városfejlesztés, valamint az utasok és a környezetvédelem szempontjából az utazás javulására vonatkozó hatástanulmányok alapján kimutatta, hogy 39 és 100 milliárd eurós bevételnövekedés várható hosszú távon. A párizsi ipari és kereskedelmi kamara pedig azzal számol, hogy 2015-től évente 2 százalékponttal, 2030-tól pedig 3 százalékponttal gyorsul majd Párizs gazdasági bővülése, aminek köszönhetően az adóbevételek növekedése elérheti a 60 milliárd eurót.