Két aggasztó korlátozás veszélyezteti a nem létező demokráciát

Gazdasági reformok, átláthatóság, megújulás és kínai álom. Milyen változások mentek végbe a kommunista országban, és merre tart Kína a demokrácia felé vezető úton?

Werkner Anita
2013. 03. 24. 6:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hszi Csin-ping lett március közepén a Kínai Népköztársaság, valamint a Központi Katonai Bizottság új, megválasztott elnöke, az ország új kormányfője pedig Li Ko-csiang, a korábbi első miniszterelnök-helyettes. Li Ko-csiang takarékosságot, a bürokrácia karcsúsítását, szigorú ellenőrzését, a hatalomgyakorlás átláthatóságát, a központi befolyás csökkentésével járó gazdasági reformot ígért, Hszi Csin-ping pedig a kínai álom megvalósításáról beszélt, melynek kulcsa szerinte a reform és a megújulás.

Ennek ellenére a Kínát bíráló hangok azóta sem csitulnak. Barack Obama, az Egyesült Államok elnöke – bár telefonon gratulált Hszi Csin-pingnek új tisztsége elfoglalása alkalmából – március 13-án arról beszélt, hogy az amerikai cégek ellen Kínából intézett kibertámadások egy része államilag támogatott. Obama a számítógépes hadviselés kapcsán is komoly konfrontációkra számít Kínával. (Állítólag kínai internetcímről érkezett az a támadás is, amely Dél-Koreában megbénította három nagy tévéállomás és két nagybank számítógépes rendszerét.) Érdemes tehát áttekinteni miből is állnak a kommunista reformok, és merre tartanak a demokrácia felé vezető úton.

A kínai politikai rendszer 1978 óta hagyja, hogy a gazdasági hatalom lassanként az állam kezéből az emberekébe vándoroljon. Ennek eredménye, hogy a kínaiak családi gazdaságokat működtethetnek, lehet saját otthonuk és vállalkozásuk, dönthetnek oktatásuk ügyében, találmányokat szabadalmaztathatnak és vagyont halmozhatnak fel. Éppen ezeknek az egyéni jogoknak a gyakorlása teremtette meg a lehetőséget a kínai gazdaság átalakulásához.

Miután létrejöttek a különböző, egymásnak ellentmondó egyéni gazdasági érdekek – melyek egyébként bármely kapitalista társadalomnak jellemzői – Kína létrehozott egy sor intézményt, hogy biztosítsák e jogok gyakorlását. Ezen intézmények és rendelkezések közé tartozik a szerződéskötés gyakorlata, a kereskedelmi jog és a csődeljárást, valamint a munkavállalást érintő szabályok alkalmazása, illetve azoknak a bíróságoknak a létrehozása, amelyek a végrehajtást felügyelik. Ezen felül az utóbbi időben a társadalmi konfliktusok megszokott közvetítőjévé váltak a helyi bizottságok, a különböző nem kormányzati szervezetek és az egyre magabiztosabb média, nem is szólva a mind gyakoribb tüntetésekről.

De ezek a jogi változások gyakran ellentmondásosak, és igen sokszor okoz gondot a hivatali korrupció is. Éppen ezért a Kínai Kommunista Párt (KKP) egyre gyakrabban szembesül az ország jól képzett és tehetős középosztályának növekvő igényével, hogy átláthatóbbak és elszámoltathatóak legyenek azok intézmények, amelyektől a karrierjük és megélhetésük függ.

Az 1990-ben kihirdetett közigazgatási bírósági törvény lehetővé tette a kínai állampolgárok számára, hogy pert indítsanak a helyi önkormányzatok és az állami szervek ellen. Az utóbbi években több százezer civil szervezet – gyakran hivatalos jóváhagyással – képviselte az egyének jogait teljesen hétköznapi ügyekben, beleértve a földfoglalásokat, házak lebontását, környezetvédelmi visszaéléseket, a munkavállalói jogokat, és az egészségügyi ellátás kapcsán felmerülő problémákat. A kormány elleni perek száma évente meghaladja a százezret, és ami még fontosabb, az esetek egyharmadát meg is nyerik.

Egy másik módszer, amelynek segítéségével a kínai lakosok érvényesítik érdekeiket, a nyilvános tiltakozás. Gyakran tüntetnek például a jogtalan kilakoltatások ellen, melyek sokszor korrupt helyi képviselőkhöz köthetők. A közelmúltban utcai tiltakozások voltak Wuhanban, Közép-Kína legnagyobb városában. A lobogókkal, palkátokkal és tüntetési engedéllyel felfegyverezett tiltakozók, azért vonultak utcára, mert megtudták, le fogják rombolni otthonaikat. Végül elérték, hogy lényegesen több kompenzációt kapjanak, mint amennyit a helyi önkormányzat eredetileg felajánlott.

Olvassa el az mno.hu írásait a témában:

 

– Száguldunk a szép új világ felé?

 

– Elöregedés vs. túlnépesedés: itt a kínai csoda vége?

 

– Megváltoztak a kínai játékszabályok

Az ehhez hasonló megmozdulások az állami szervek vagy a munkáltatók ellen mindennapossá váltak (bár nem mindig engedélyezik azokat). A kínai vezetők is felismerték, ha nem nyújtanak lehetőséget állampolgáraiknak arra, hogy nyilvánosan kifejezésre juttassák sérelmeiket, akkor a civil és politikai nyugtalanság sokkal nagyobb lesz. Ha a tiltakozók „csupán” problémáik közvetítését és jogorvoslatot várnak, és nem támadják a KKP fennhatóságát, akkor általában szabadon képviselhetik érdekeiket.

Egyesek már a demokratikus rendszer kialakulását látják a változásokban. Kína elnöke és miniszterelnöke csupán kétszer kerülhet hatalomra öt évre. Az Országos Népi Gyűlés – amelynek közel 3000 tagja között képviselve vannak a tartományok, a központi kormányzat alá rendelt városok, a fegyveres erők választott küldöttei, valamennyi nemzetiség, „demokratikus párt” és szervezet – törvényhozási vitái elég temperamentumossá váltak. Például Kína 2006-ban életbe lépő csődtörvényét 12 éves tárgyalás előzte meg, mivel az Országos Népi Gyűlés, a KKP és a végrehajtó hatalom igyekezett egyensúlyt teremteni a munkavállalók és a hitelezők érdekei között. A tulajdonjog kérdéséről is éveken át vitáztak, mivel sok idősebb állampolgár továbbra is erőteljesen függ az állami tulajdontól. Röviden, bár a kínai politikai rendszer továbbra is erősen centralizált, egyre több lehetőséget biztosít állampolgárainak, hogy befolyásolhassák a politikai életet.

A két leginkább aggasztó korlátozás Kínában a vidékről városba költözés tiltása és a gyerekek számának korlátozása. Mindkét rendelkezés jól tükrözi az ország két igen komoly problémáját, a lakosság aszimmetrikus eloszlását – Kína népességének több mint 90 százaléka az ország keleti felébe „szorult” –, valamint az abból is következő rendkívüli túlnépesedést. Mindazonáltal a lakossági nyomásra reagálva, mindkét rendelkezésen jelentősen enyhítették. A gyermekvállalás alapvető korlátozása továbbra is érvényben van Kínában, de helyenként már puhítottak rajta: ilyen például, hogy a nagyvárosban élő egyke szülők már két gyermeket is nevelhetnek.

Ugyanakkor azzal is tisztában kell lenni: a kínai vezetés nem azért hajtja végre ezeket a változásokat, hogy érvényt szerezzen az Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozatában foglalt eszméknek, vagy megfeleljen külföldi igényeknek. A gazdasági jólét érdekében engedték ki „az egyéni jogok szellemét a palackból”. Ugyanakkor amíg Kína továbbra is biztosít alapvető gazdasági jogokat az állampolgárainak, addig lassan, de fokozatosan a demokrácia felé vezető úton halad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.