Hszi Csin-ping lett március közepén a Kínai Népköztársaság, valamint a Központi Katonai Bizottság új, megválasztott elnöke, az ország új kormányfője pedig Li Ko-csiang, a korábbi első miniszterelnök-helyettes. Li Ko-csiang takarékosságot, a bürokrácia karcsúsítását, szigorú ellenőrzését, a hatalomgyakorlás átláthatóságát, a központi befolyás csökkentésével járó gazdasági reformot ígért, Hszi Csin-ping pedig a kínai álom megvalósításáról beszélt, melynek kulcsa szerinte a reform és a megújulás.
Ennek ellenére a Kínát bíráló hangok azóta sem csitulnak. Barack Obama, az Egyesült Államok elnöke – bár telefonon gratulált Hszi Csin-pingnek új tisztsége elfoglalása alkalmából – március 13-án arról beszélt, hogy az amerikai cégek ellen Kínából intézett kibertámadások egy része államilag támogatott. Obama a számítógépes hadviselés kapcsán is komoly konfrontációkra számít Kínával. (Állítólag kínai internetcímről érkezett az a támadás is, amely Dél-Koreában megbénította három nagy tévéállomás és két nagybank számítógépes rendszerét.) Érdemes tehát áttekinteni miből is állnak a kommunista reformok, és merre tartanak a demokrácia felé vezető úton.
A kínai politikai rendszer 1978 óta hagyja, hogy a gazdasági hatalom lassanként az állam kezéből az emberekébe vándoroljon. Ennek eredménye, hogy a kínaiak családi gazdaságokat működtethetnek, lehet saját otthonuk és vállalkozásuk, dönthetnek oktatásuk ügyében, találmányokat szabadalmaztathatnak és vagyont halmozhatnak fel. Éppen ezeknek az egyéni jogoknak a gyakorlása teremtette meg a lehetőséget a kínai gazdaság átalakulásához.
Miután létrejöttek a különböző, egymásnak ellentmondó egyéni gazdasági érdekek – melyek egyébként bármely kapitalista társadalomnak jellemzői – Kína létrehozott egy sor intézményt, hogy biztosítsák e jogok gyakorlását. Ezen intézmények és rendelkezések közé tartozik a szerződéskötés gyakorlata, a kereskedelmi jog és a csődeljárást, valamint a munkavállalást érintő szabályok alkalmazása, illetve azoknak a bíróságoknak a létrehozása, amelyek a végrehajtást felügyelik. Ezen felül az utóbbi időben a társadalmi konfliktusok megszokott közvetítőjévé váltak a helyi bizottságok, a különböző nem kormányzati szervezetek és az egyre magabiztosabb média, nem is szólva a mind gyakoribb tüntetésekről.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!