Kódolt bizonytalanság – rettegnek a Kaszpi-térségben

Több jelből ítélve előrevetíthető, hogy a közeljövőben az eurázsiai feszültségek növekedésének egyik gócpontjává válhat a Kaszpi-térség.

Stier Gábor (Moszkva)
2013. 05. 20. 10:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olajban és gázban gazdag Kaszpi-régió mindig is fontos volt a nagyhatalmak számára, s több jelből ítélve előrevetíthető, hogy a közeljövőben az eurázsiai feszültségek növekedésének egyik gócpontjává válik. Mint Szergej Mihejev, a Kaszpi Együttműködés Intézetének főigazgatója rámutatott, a helyzetet eleve meghatározza, hogy a világviszonylatban is komolynak nevezhető szénhidrogén-tartalékok miatt az átlagnál is több geopolitikai szereplő érdekei ütköznek a térségben. A legnagyobb hatással a Kaszpi-tenger körül zajló eseményekre hosszú ideig Oroszország volt, ám az utóbbi időben látványosan aktivizálódott a régiót stratégiai érdekeik kiemelt területévé tevő, s Moszkva geopolitikai befolyását egyértelműen visszaszorítani kívánó Egyesült Államok és az Európai Unió. Rajtuk kívül mind erőteljesebben hallatja a hangját Kína is, s akkor még nem beszéltünk a régió jövőjére egyre inkább hatni kívánó olyan regionális tényezőkről, mint Irán, Kazahsztán, Törökország vagy Azerbajdzsán. Ezt a ma még fennálló geopolitikai egyensúlyt boríthatja fel a NATO 2014 végére tervezett kivonulása Afganisztánból. Az ezt követő helyzet, s a csapatkivonás mikéntje ugyanis egyaránt nagy hatással lehetnek az egész Közel- és Közép-Kelet, benne a Dél-Kaukázust és Közép-Ázsiát elválasztó Kaszpi-tenger környezetére.

A jelen lévő mintegy negyven térségbeli elemzőt leginkább magának Afganisztánnak a jövőbeli biztonsága, s annak a régióra gyakorolt hatása aggasztotta. Mint egyöntetűen hangsúlyozták, a Közép-Kelettől távoli, így rá közvetlen biztonsági fenyegetést nem jelentő Egyesült Államokat ugyan láthatóan kevéssé érdekli, mit hagy maga után, a régió destabilizálódása azonban egyáltalán nem érdeke az itt élőknek. Kamil Szalimov, a bakui állami egyetem kriminalisztikai tanszékének vezetője számokkal és adatokkal alátámasztva bizonyította, milyen veszélyt rejt, ha Afganisztánt magára hagyják. „Ki fizeti például azt az évi mintegy kétmilliárd dollárt, amely jelenleg a narkóbevételekből származik? S ha jön is támogatás, az eljut-e a kormányhoz, vagy mint eddig, felfalja a korrupció?” – tette fel a kérdést, megjegyezve, hogy az afgánok többségének élete a 150 ezer hektáron termesztett ópiumra alapul, s az itt megtermelt, s 95 százalékban külföldön eladott kábítószer áldozatainak száma milliós nagyságrendű.

A bizonytalanságot persze nemcsak a kábítószer-kereskedelem feltehető aktivizálódása, de ezzel együtt a migráció és a szélsőséges iszlám eszmék „exportja” is növeli. Az orosz diplomata, Dmitrij Rjurikov e gondolatot vitte tovább, amikor felelőtlenségnek nevezte, ahogy Amerika eldobja Afganisztánt, és költői kérdésként felvetette, vajon kinek állhat az érdekében az ezt követő irányított káosz? Egyetértve e veszélyek felvázolásával, Eduard Poletajev, az Izvesztyija-Kazahsztán főszerkesztője a helyzet kiéleződésének megelőzésében a posztszovjet államok többségét egyesítő Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetének (ODKB) jövőbeli szerepét emelte ki, hozzátéve, hogy a régió biztonságának szavatolásából immár kihagyhatatlan Kína és a Sanghaji Együttműködés Szervezete. Mindezek kapcsán Dzsahangir Karami, a teheráni egyetem professzora a Kaszpi-térséget érintő új veszélyek között a terrorizmust, a szélsőséges erők előretörését, a szeparatizmust, valamint a nyugati expanziót nevezte meg.

Az amerikai befolyás erőteljes megnövekedését ugyan több előadó is eltúlzottnak nevezte, abban viszont a legtöbben egyetértettek, hogy ez az aktivitás messze nem csupán a különböző vezetékek körül, hanem a katonai jelenlétben is megnyilvánul. Ahogy Szergej Mihejev fogalmazott, jó példa erre a kirgiz főváros repülőterén lévő manaszi bázis, amelyet nem kis eufemizmussal szoktak nevezni tranzitállomásnak vagy a kirgiz népet segítő központnak, valójában azonban az amerikai légierő bázisa, ahonnan messze nem humanitárius megfontolásból folyik a régió elektronikus figyelése, és innen irányítják a felderítését is. „Az a látható törekvés, hogy a kivonulás ürügyén a térségben erősödjön az amerikai katonai befolyás, felboríthatja az amúgy is kényes geopolitikai egyensúlyt” – szögezte le az elemző.

Andrej Csebotarjov kazah politológus, visszadobva Moszkvának a labdát, azt vetette fel, hogy az uljanovszki átrakodóközponttal Oroszország precedenst teremtett, s az ilyen kérdésekben a jövőben egyeztetniük kellene a térség országainak. Mint megjegyezte, hogy hasonló, a kivonulást segítő központ, lényegében azonban katonai bázis létesítését tervezik a kazahsztáni kikötőben, Aktauban is. Feltehetően Üzbegisztán sem véletlenül lépett ki az ODKB-ból, s fordult az Egyesült Államok felé, így aztán aligha lepődhetnénk meg, ha Közép-Ázsia legnagyobb amerikai bázisává válna. S ha ehhez hozzávesszük a már említett kirgizisztáni bázist, s ha a kivonulást logisztikailag segítendő, megvalósul a tádzsikisztáni is, akkor egyértelműsíthetjük a nagyhatalmak közötti erőegyensúly elbillenését, ami logikus módon a már amúgy is erőteljesen militarizált régión belüli fegyverkezés további erősödéséhez vezet, amelyből a térség országai sem maradnak ki.

Az afganisztáni kivonulás azonban nem csupán északi irányban zajlik majd. Az oroszországi Uljanovszkon és Üzbegisztánon kívül ez az említett kazahsztáni kikötőn keresztül a Kaszpi-tengeren át folyhat Azerbajdzsánon és Törökországon keresztül, s szóba jönnek olyan közel-keleti országok is, mint Jordánia vagy az emirátusok. A térségen kívüli erők befolyásának növekedésével azonban mind gazdasági-energetikai, mind pedig katonai téren számolni kell, amely valóban nemcsak az infrastruktúra már most látható fejlődésével jár, de a térség országai és az itt érintett hatalmak közötti egyensúlyt is veszélyezteti.

S bár a legtöbb szó a biztonsági kihívásokról Afganisztán kapcsán esett, a térséget továbbra is rendkívüli módon nyugtalanítja az Irán körüli bizonytalanság. Annak ellenére, hogy a legtöbb szakértő jelenleg egyértelműen nem számol katonai beavatkozással. A már említett teheráni professzor, Dzsahangir Karami szerint például az Egyesült Államoknak inkább szüksége lehet Iránra térségbeli befolyásának megőrzésében, mint arra, hogy meggyengítse. Egy ilyen akció természetes módon háborús zónává tenné a régiót, hiszen Iránon kívül a jelenleg formálódó szerződéseket nézve például közvetlenül érintett lehetne Azerbajdzsán és Grúzia is.

A Kaszpi-tenger jogi státuszának húsz éve rendezetlen kérdése sem választható el a régió körül folyó geopolitikai vetélkedéstől, amelyet csak tetéz a Kaszpi-tenger déli medencéjében lévő három ország vitája a felosztás kérdésében. A nyugati befolyás további erősödésében nem érdekelt Oroszországnak és Iránnak érezhetően megfelel a jelenlegi status quo, hiszen megegyezés híján aligha fognak neki komoly cégek a transzkaszpi vezeték építésének. E két ország kiáll amellett, hogy a Kaszpi beltenger, így csak az összes érintett fél jóváhagyásával indulhat bármilyen, a környezetvédelmet és a hajózást is érintő beruházás. A két ellenérdekelt, Azerbajdzsán és Türkmenisztán a többiek nélkül is belevágna a vezeték lefektetésébe, Iránnal kiegészülve azonban hárman még a tengeri határokban sem állapodtak meg. Egyfelől ott van tehát az európai energiafüggőséget és a térségbeli orosz befolyást csökkenteni hivatott nyugati akarat, másrészt a rengeteg nyitott kérdés, amely közben azért nem akadályozza az öt országot abban, hogy együttműködjenek a kábítószerfronton vagy az iszlám radikalizmus erősödésének megtörésében. Megvannak a közös érdekek gazdasági téren is, ám itt ezeket erőteljesen gyengíti az ötök közötti konkurencia.

Abban is megegyeznek, hogy meg kell őrizni a térség biztonságát. Abban azonban már ütköznek az érdekek s a vélemények, hogy a vitás kérdések kizárólag egymás közt megoldhatók-e, s a jelenlegi, ugyan törékeny stabilitás és a jövőbeli fejlődés mennyire alapozható külső hatalmak bevonására és támogatására. Így aztán a természetes módon erősödő, s jelenleg is látható biztonsági kihívások, valamint a nem szűnő nagyhatalmi versengés tükrében aligha borítékolható, hogy a Kaszpi-tenger környéke a jövőben a csend és a nyugalom régiója lesz. S akkor még nem beszéltünk arról, hogy e szubrégió három országában is ugyanaz a vezető irányít immár húsz éve, s a közelgő utódlás megoldatlansága időlegesen mindenképpen gyengítheti Üzbegisztán, Tádzsikisztán és Kazahsztán belső stabilitását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.