Precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből kiemelését Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője, aki a műszaki részleteket ismertette csütörtöki sajtótájékoztatóján. Eszerint a 2011. január 13. éjszaka óta a jobb oldalán fekvő hajó „kiegyenesítése” 10-12 órán át tart; a hatalmas hajóroncs mozgatása nagyon lassú lesz, és folyamatos ellenőrzés mellett zajlik majd. A mindeddig példa nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta.
A roncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. Gabrielli elmondta, hogy a költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forint). A polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójukba sem kerül a hajóroncs eltávolítása.
A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajót azóta is az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a testet. A 114 ezer tonna tömegű, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó felállításán tavaly nyár óta dolgoznak. Először a jármű alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna tömegű pódiumot építettek, erre fogják ráhelyezni a felállított hajót.
A kiemeléshez a Costa Concordia vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a járművet. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajóra és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a bal oldalára erősített tizenegy vízzel teli óriástartály is, ezek a súlyukkal billentik meg a testet. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kell elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben. Az előmunkálatok során 4000 köbméter vizet és több mint 2000 köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből.
Gabrielli elmondta, hogy ötszázan vesznek részt a jármű felállításában, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök, és a tagja a csapatnak a római La Sapienza tudományegyetem 10 biológusa is.
„Nagyon óvatosan fogunk haladni. Mindenekelőtt a biztonságot tartjuk a szem előtt\" – húzta alá a polgári védelem vezetője. Hozzátette, kevéssé valószínű, hogy az acélhuzalok elszakadnának vagy a hajótest darabokra törne, inkább az a kérdés, hogy a tartószerkezetek elbírják-e a mozgásban levő hatalmas test súlyát.
Hangoztatta, elkerülhetetlenek az újabb szivárgások, de a hajó végleges eltávolítása után helyreállítják a tengerfenék korábbi állapotát, és a következő öt évben folyamatosan ellenőrzik a víz minőségét. A hajó felállításával a tervezett munka 76 százaléka megvalósul, ezután a Costa Concordia elvontatása következik. Ennek ütemezése attól függ majd, hogy milyen állapotban van a jármű vízből kiemelt oldala a tengerben töltött másfél év után.
A hajót valószínűleg a toszkán Piombino kikötőjébe szállítják, és darabokra szedik szét.