Megkezdik a Costa Concordia felállítását

Jövő hétfőn kezdődik a másfél évvel ezelőtt a toszkán Giglio szigeténél zátonyra futott Costa Concordia tengerjáró hajó függőleges helyzetbe állítása.

NT
2013. 09. 12. 20:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből kiemelését Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője, aki a műszaki részleteket ismertette csütörtöki sajtótájékoztatóján. Eszerint a 2011. január 13. éjszaka óta a jobb oldalán fekvő hajó „kiegyenesítése” 10-12 órán át tart; a hatalmas hajóroncs mozgatása nagyon lassú lesz, és folyamatos ellenőrzés mellett zajlik majd. A mindeddig példa nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta.

A roncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. Gabrielli elmondta, hogy a költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forint). A polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójukba sem kerül a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajót azóta is az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a testet. A 114 ezer tonna tömegű, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó felállításán tavaly nyár óta dolgoznak. Először a jármű alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna tömegű pódiumot építettek, erre fogják ráhelyezni a felállított hajót.

A kiemeléshez a Costa Concordia vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a járművet. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajóra és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a bal oldalára erősített tizenegy vízzel teli óriástartály is, ezek a súlyukkal billentik meg a testet. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kell elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben. Az előmunkálatok során 4000 köbméter vizet és több mint 2000 köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből.

Gabrielli elmondta, hogy ötszázan vesznek részt a jármű felállításában, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök, és a tagja a csapatnak a római La Sapienza tudományegyetem 10 biológusa is.

„Nagyon óvatosan fogunk haladni. Mindenekelőtt a biztonságot tartjuk a szem előtt\" – húzta alá a polgári védelem vezetője. Hozzátette, kevéssé valószínű, hogy az acélhuzalok elszakadnának vagy a hajótest darabokra törne, inkább az a kérdés, hogy a tartószerkezetek elbírják-e a mozgásban levő hatalmas test súlyát.

Hangoztatta, elkerülhetetlenek az újabb szivárgások, de a hajó végleges eltávolítása után helyreállítják a tengerfenék korábbi állapotát, és a következő öt évben folyamatosan ellenőrzik a víz minőségét. A hajó felállításával a tervezett munka 76 százaléka megvalósul, ezután a Costa Concordia elvontatása következik. Ennek ütemezése attól függ majd, hogy milyen állapotban van a jármű vízből kiemelt oldala a tengerben töltött másfél év után.

A hajót valószínűleg a toszkán Piombino kikötőjébe szállítják, és darabokra szedik szét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.