Baka-ügy: több panaszt is elutasított Strasbourg

Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) kedden döntött az egykori főbíró kontra magyar állam ügyében.

KA
2014. 05. 27. 8:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) kedden Strasbourg-ban kihirdetett elsőfokú ítélete szerint a magyar hatóságok megsértették Baka Andrásnak, a Legfelsőbb Bíróság volt elnökének a véleménynyilvánítási szabadsághoz fűződő jogát. A testület kedd reggel közzétett ítélete szerint megalapozottnak látta Baka keresetét, amiben azt kifogásolta: 2011-ben azért váltották le a Legfelsőbb Bíróság (a későbbi Kúria) elnöki tisztségéből, mert kifogásolta a kormánykoalíció egyes törvényeit. A bíróság Baka egyes panaszpontjait elutasította, más pontok tekintetében további tájékoztatásra tart igényt. Baka vagyoni kártérítést is kért, ennek összegéről még nem döntött a bíróság.

A kabinet a kézhezvétel után áttanulmányozza a volt legfelsőbb bírósági elnök ügyében született strasbourg-i ítéletet, majd ezt követően hoz döntést, ha szükséges – közölte Giró-Szász András kormányszóvivő az MTI érdeklődésére. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden kihirdetett elsőfokú ítélete szerint a magyar hatóságok megsértették Baka András véleménynyilvánítási szabadsághoz fűződő jogát. A volt főbírót a strasbourg-i testület szerint emberi jogi jogsérelem érte azzal is, ahogyan – jogszabály meghozatalával – idő előtt elmozdították állásából.

A Baka András ügyében született strasbourg-i ítélettel kapcsolatban a Kúria elnökének nincs teendője – közölte a testület sajtótitkársága kedden az MTI-vel. A Kúria közleménye szerint az Emberi Jogok Európai Bírósága által hozott ítélet akkor válik véglegessé, ha a felek három hónapon belül nem kérik az ügy nagykamara elé utalását. A bíróság végleges döntésével kapcsolatos esetleges további lépések a kormány hatáskörébe tartoznak – tették hozzá.

Baka több mint két éve fordult a strasbourg-i fórumhoz, mert a bírósági rendszer átalakítása miatt 2012-től nem ő töltötte be a főbírói tisztséget. Baka legfőbb problémája, hogy hat évre szóló mandátumának még a felét sem tudta kitölteni. A Legfelsőbb Bíróságot 2012 januárjától Kúriára keresztelték át, az Országos Bírósági Tanács helyébe – amelyet korábban a mindenkori főbíró vezetett – az Országos Bírósági Hivatal (OBH) lépett, amelynek elnökét a parlament választotta meg kilenc évre.

Az ügy pikantériája, hogy Baka 2008-ig maga is a strasbourg-i bíróság bírájaként dolgozott; eddig nemigen akadt példa arra, hogy valaki egykori kollégáinál később panaszosként jelentkezzék. Az is meglehetősen szokatlan, hogy egy választott tisztség elvesztése miatt kezdeményezzék a nemzetközi fórum eljárását, így precedensértékű ítélet születhet.

Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvényjavaslat záróvitájában akkor azt mondta, Baka nem lehet a január 1-jén a Legfelsőbb Bíróság helyébe lépő Kúria elnöke, mivel nem felel meg annak az új törvényi szabályozásban rögzített kritériumnak, amely ehhez öt év magyarországi bírói gyakorlatot ír elő.

A miniszter szerint a törvénybe a Magyar Bírói Egyesület javaslatára foglalták bele a kinevezés feltételéül az ötéves kötelező gyakorlatot. Szerinte a bírói testület nyolcéves szolgálati viszony előírását kezdeményezte, ehelyett a kormányoldal végül öt évet javasolt. A miniszterelnök-helyettes ezt helyes előírásnak nevezte, kiemelve, hogy annak hiányában ítélkezési gyakorlat nélküli vezetője is lehetne a Kúriának.

Az új kúriai elnöki tisztség betöltésének előfeltételévé tették az öt éves magyarországi bírói gyakorlatot, ami Baka esetében nem volt meg, a strasbourg-i emberi jogi bírósági tapasztalatot pedig az előírások alapján nem lehetett figyelembe venni. Baka a strasbourg-i fórumhoz intézett beadványában felpanaszolta, hogy a fönti az eljárással a magyar hatóságok megsértették az európai emberi jogi egyezmény 6. cikkének 1. bekezdésében rögzített azon jogot, hogy igazát keresve mindenki bírósághoz fordulhat. Miután az alkotmányos jogszabály mondta ki az ő jogviszonyának megszűntét, ügyében még az Alkotmánybíróság sem nyilváníthatott véleményt. Ezzel a panaszponttal kapcsolatban az EJEB kimondta: valóban sérelem érte a 6. cikk 1. bekezdését.

A panaszos másik hivatkozási alapja az emberi jogi egyezmény 10. cikkében rögzített véleménynyilvánítási szabadság volt, amelyet szerinte azzal ért sérelem, hogy elbocsátása mögött a kormány igazságügyi reformját az ő részéről érő nyilvános bírálat húzódott meg. Az EJEB ebben a pontban is megállapította az emberi jogok európai egyezményének megsértését. Baka beadványában azt is állította, hogy idő előtti elbocsátásával sérült az a joga, amely a hatékony kárpótlást írja elő (az egyezmény 13. cikkében), valamint amely a diszkriminációt tiltja (az egyezmény 14. cikkében). E pontok tekintetében az EJEB szerint nem indokolt a panasz megvizsgálása.

A strasbourg-i bíróság nyitva hagyta az európai emberi jogi egyezmény 41. cikkével kapcsolatos kérdést. E cikk azt mondja ki, hogy ha olyan esetben, amikor az EJEB megállapítja az egyezmény előírásainak megsértését, a nemzeti jog csak részleges kártérítést tesz lehetővé, akkor a strasbourg-i bíróság szükség esetén elrendelheti a kárt szenvedett fél méltányos kártérítését. Beadványában Baka 742 520 euróban adta meg az őt ért kár összegét, és 153 532 euróban a felmerült eljárási költséget.

A 41. cikket illetően az első fokú ítélet felszólította a magyar kormányt és a panaszost, hogy három hónapon belül – vagyis az ítélet jogerőre emelkedése előtt – tegyék meg írásbeli észrevételeiket, illetve értesítsék a strasbourg-i bíróságot, ha időközben megállapodásra jutottak egymással.

A magyar igazságügyi reform nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, a bírói függetlenséget a legcsekélyebb mértékben sem csorbítja az új szabályozás – jelentette ki Répássy Róbert igazságügyi államtitkár a bíróságok szervezetéről és a bírák jogállásáról szóló törvényjavaslat együttes általános vitáját megnyitó expozéjában még 2011 végén. Hangsúlyozta: a bírósági eljárásokat gyorsító és a jogbiztonságot növelő módosítások mögött egy együttműködésen alapuló, nyitott és befogadó előkészítő munka áll. Mint mondta, az igazságügyi reform koncepcióját a szakma képviselői is üdvözölték és támogatták.

Baka azt a semmisségi törvényt is nyíltan támadta, amely alapján a 2006-os zavargások idején kizárólag rendőri jelentések alapján elítélt embereket rehabilitálták. Baka szerint a törvénnyel az Országgyűlés beleszólt a bíróságok munkájába, ami sérti a bírók szabad mérlegelési jogát. Az Alkotmánybíróság később nem találta alkotmányellenesnek a szabályt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.