Robbanás Keleten: erről is Sztálin tehet

A Foreign Affairs amerikai külpolitikai magazin a posztszovjet térségben zajló eseményeknek járt utána.

Kovács András
2014. 05. 05. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta tavaly novemberben Viktor Janukovics elutasította a társulási megállapodás aláírását az Európai Unióval, azóta meglehetősen felforrósodott a hangulat keleti szomszédunkban. Külpolitikai elemzők a Kijevben zajló tüntetésektől kezdve a Krím félsziget orosz elfoglalásáig, majd a Kelet-Ukrajnában jelenleg is zajló összecsapásokig folyamatosan keresik az események mögötti mozgatórugókat. Egyesek a népek önrendelkezési jogáról, míg mások a feléledő orosz imperializmusról cikkeznek.

A Foreign Affairs amerikai külpolitikai magazin legfrissebb számában is nagy teret szentelt az eseményeknek, és az eddigiektől eltérően más perspektívába helyezi az orosz külpolitika mozgatórugóit. A Krím félsziget márciusi orosz annektálása Európát a hidegháború óta tartó legmélyebb krízisébe lökte – állapította meg Jeffrey Mankoff, a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának elnökhelyettese a folyóiratban megjelent legfrissebb elemzésében.

Sokan párhuzamot vontak a mostani események és az 1938-as müncheni válság között, de ezzel szemben a félsziget oroszországi inváziója kiválóan ötvözte a Kreml elmúlt két évtizedben alkalmazott taktikáját, amely megpróbálta megőrizni és megerősíteni a befolyását az egykori Szovjetunió területén – tette hozzá. A szakember rámutatott arra, hogy Oroszország az 1990-es évek eleje óta tevőlegesen részt vállalt négy, a korábbi államától elszakadt, feszültségekkel teli etnikai régió (Transznisztria, Abházia, Dél-Oszétia és Hegyi-Karabah) létrehozásában és fenntartásában.

A Krím elfoglalásáig a félszigeten is hasonló volt a helyzet abból a szempontból, hogy Moszkva megpróbálta fenntartani az etnikai feszültségeket, majd a központi hatalom meggyengülését kihasználva megvetette lábát a térségben – olvasható az elemzésben. Mankoff szerint tény, amikor Oroszország veszélyeztette a vele szomszédos országok területi integritását, annak az eredménye pont ellentétes volt a célokkal, mivel az érintett államok inkább a Nyugat felé fordultak Moszkva helyett. „Ukrajnában is hasonló folyamatok indulhatnak meg a Krím elcsatolásával, míg a többi posztszovjet országban kérdések fogalmazódhatnak meg a Moszkvával való szorosabb együttműködéssel kapcsolatban.”

A szakember emlékeztetett arra, hogy az úgynevezett befagyott konfliktusok egyértelműen a Szovjetunió örökségei, mivel éppen az 1922–1940 közötti időszakban Sztálin irányításával hozták létre azt a 15 „autonóm” tagköztársaságot, amelyekbe kezdetektől beletáplálták a nemzetiségi ellentéteket. A szakértő írásában rámutatott arra, hogy a tudatos etnikai megosztás az 1980-as években kezdett el működni, mivel a kisebbségi csoportok hevesen ellenezték a fellobbanó nacionalista mozgalmakat, amelyek természetesen a Szovjetuniótól való függetlenséget követelték.

Nem meglepő módon éppen az abháziai, a dél-oszétiai és a transznisztriai helyi elit támogatta a legnagyobb mértékben a Mihail Gorbacsov elleni 1991-es puccsot, így próbálva megakadályozni a Szovjetunió felbomlását. Mankoff ezzel állította párhuzamba, hogy Ukrajna-szerte éppen a Krím félszigeten támogatták a legkisebb arányban (54 százalék) az ország függetlenségét az 1991-es decemberi referendumon. „Amint a Szovjetunió feloszlott, ezen etnikai megosztottságok és erőszakos események révén próbálta Moszkva megőrizni a befolyását az utódállamokban.”

A Foreign Affairsban megjelent elemzésében a szerző felidézte, hogy 1989-ben, miután a Moldovai Szovjet Szocialista Köztársaság a latin ábécé újrafelvétele és a moldáv hivatalos nyelvvé nyilvánítása mellett döntött a cirill és az orosz helyett, majd 1990-ben az oroszok és az ukránok fenyegetve érezve magukat kikiáltották Transznisztria függetlenségét, ebben a pillanatban a krími eseményekhez hasonlóan az oroszbarát paramilitáris erők elfoglalták a kormányzati épületeket. 1992-ben háború tört ki Transznisztria és a függetlenségét akkor elnyerő Moldova között, az orosz 14. hadsereg a szeparatisták mellé állt, amelynek egy része napjainkig a Tiraszpol által felügyelt területen állomásozik – olvasható a tanulmányban.

A transznisztriaihoz nagyon hasonló események zajlottak le Grúziában is. 1989-ben a Grúz Szovjet Szocialista Köztársaság deklarálta a függetlenségét, a grúzt tette hivatalos nyelvvé, amely lépések érthető módon aggasztották az Abháziában és Dél-Oszétiában élőket, amely területek egyébként autonómiát élveztek a szovjet uralom alatt lévő Grúziában – áll a tanulmányban. 1990-ben összecsapások törtek ki Dél-Oszétia és a grúz egységek között, miután elutasították a régió autonómiaigényeit. 1992-ben Abházia kiáltotta ki a függetlenségét, amely a grúz hadsereg invázióját váltotta ki, majd mind az oszét, mind az abház fegyveres harcoknak az orosz hadsereg beavatkozása vetett véget, így sikerült de facto függetlenné tenni ezen államokat – állapította meg az elemző.

A Foreign Affairs cikke felidézi, hogy a grúziai befagyott konfliktuszóna Miheil Szaakasvili 2004-es hatalomra kerülése után került ismét a figyelem középpontjába. A grúz elnök célja a NATO-csatlakozás, valamint a két szakadár köztársaság integrálása volt. Erre válaszul Moszkva ösztönözte a déloszét erőket a különféle provokációkra, ez kiváltotta a grúz hadsereg válaszlépését, amely maga után vonta az orosz erők beavatkozást, majd Abházia és Dél-Oszétia formális elismerését – derült ki a cikkből. Hegyi-Karabahban az 1980-as évek végétől lezajlott erőszakos eseményeket szintén a nemzetiségi ellentétek fűtötték, bár az orosz erők mindkét fél oldalán beavatkoztak. Az azerbajdzsáni gazdaság megerősödésével ez a konfliktus is teljesen befagyott, egyelőre úgy tűnik, nem is várható áttörés a rendezést illetően.

Mankoff szerint az előbb bemutatott esetek egyértelműen azt bizonyítják, hogy Oroszország minden olyan esetben beavatkozott, amikor úgy érezte, hogy a befolyása veszélyben van az adott régióban. A szakember úgy látja, ezen akciók során a kisebbségi csoport veszélyére való hivatkozás mindig csupán másodrendű szempont volt, mivel Moszkva számára az elsőrendű dolog a stratégiai előny megszerzése volt az adott térségben a humanitárius szempontok helyett. Az elemzésből az is kiderül, hogy Moszkva mindig azon országokban avatkozott be (Azerbajdzsán, Grúzia, Moldova), ahol a kormányzat megpróbált eltávolodni az orosz geopolitikai vonzástérből, míg például Közép-Ázsiában, ahol az orosz kisebbségek a legtöbbet szenvedtek, nem történt semmilyen komolyabb lépés, mivel a Nyugat befolyása ezen államokban eleve limitált.

A biztonságpolitikai szakértő elemzésében arra is felhívta a figyelmet, hogy Putyin abban az értelemben is kettős játékot játszik a határon túli orosz kisebbségek kapcsán, hogy egyrészt kijelenti, hogy megvédi az érdekeiket diplomáciai és jogi eszközökkel, de odáig már nem megy el, hogy védhatalmi státuszt vállaljon értük. A krími annexió abból a szempontból követte a korábbiak célját, miszerint Ukrajnát orosz vonzáskörzetben akarta hagyni, azonban területelfoglalásról az előző évtizedekben nem volt szó, amely példátlan lépés a posztszovjet külpolitikában – tette hozzá.

Mankoff véleménye szerint a Kreml taktikája a Szovjetunió bukása óta nem változott, mivel Moszkva úgy tekint az egykori birodalmi részeire, ahol „privilegizált érdekei” vannak. Az 1990-es évek elején orosz hivatalnokok közel külföldként jellemezték az egykori Szovjetunió térségét. Bár ez a fogalomhasználat később kiment a divatból, az orosz elit továbbra is úgy gondolja, hogy a térségben Moszkvának speciális jogai vannak – tette hozzá a szakember. „Ez a hit magyarázza, hogy míg az orosz vezetők nyugodt szívvel ítélik el az Egyesült Államok beavatkozásait (Irak, Líbia) a szuverenitás megsértése miatt, addig Oroszország pont ugyanezt teszi a saját szomszédaival.”

Putyin hatalomra kerülése óta arra törekszik, hogy erősítse gazdasági és politikai befolyását a posztszovjet államokban, így például az Európai Unió mintájára 2015-re létrehozna egy vámuniót, amelyhez Fehéroroszország és Kazahsztán már csatlakozott, de Örményország, Kirgizisztán és Tádzsikisztán is érdeklődik iránta – ismertette a biztonságpolitikai szakértő. Az orosz elnök bízik benne, hogy az Eurázsiai Unió geopolitikai alternatívája lesz az EU-nak, amelyben Ukrajnának is részt kell vennie.

A Foreign Affairs cikke szerint éppen ez a terv dőlt dugába az ukrajnai események miatt, amelynek a végén Viktor Janukovicsnak távoznia kellett a hatalomból. Mankoff szerint az ezt követő események éppen alátámasztják azt, hogy az erőteljes orosz beavatkozás az adott államban a várttal szemben teljesen más hatást vált ki. Minden bizonnyal Ukrajnában nagyon megerősödnek az oroszellenes erők, és generációk emlékezetébe vésődik be élesen napjaink fejleménye. „Oroszország bár megnyerte a Krím félszigetet, de hosszú távon ennél sokkal többet veszített, így a szoros kapcsolatát Ukrajnával, a nemzetközi hírnevét, és így az exszovjet államok tervezett összefogását is” – zárul az elemzés.

Az ukrán kormányzat több terület fölött is elvesztette az ellenőrzést – mondta Rácz András. A régiós szakértő a Lánchíd Rádió Reggeli hírjáratnak kifejtette: szerinte azonban az országban továbbra sincs polgárháború. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója úgy véli: a többség Kelet-Ukrajnában nem akar elszakadni.

 

Vasárnap Odesszában kiszabadult több tucat, a pénteki zavargások miatt letartóztatott gyanúsított, miután nagy tömeg támadt a város rendőrkapitányságára. Olvassa el a Magyar Nemzet vezércikkét, amely szintén az ukrán eseményekkel foglalkozik!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.