A szmolenszki légiforgalmi irányítók nem vétkesek

A lengyel katonai főügyészség két orosz légiirányítót gyanúsított meg a 2010-es tragédia kapcsán.

HZS
2015. 03. 27. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vlagyimir Markin arra reagált, hogy a lengyel katonai főügyészség két orosz légiforgalmi irányítót gyanúsított meg, miszerint hozzájárultak a 2010-es tragédiához. A lengyel vádhatóság szerint a szmolenszki irányítótoronyban dolgozó két irányító egyike „közvetlen légikatasztrófa-veszélyt okozott”, a másik pedig „nem szándékosan járult hozzá” a légikatasztrófához. A tragédia közvetlen okaként az ügyészség által felkért szakértők a lengyel repülőgép személyzetének szabálytalan eljárását jelölték meg. Az orosz szövetségi nyomozó bizottság szóvivője elmondta, hogy a hatóságnál a légiszerencsétlenség kapcsán jelenleg is folyik a bűnügyi vizsgálat. Hangsúlyozta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint a légiirányítók semmit sem vétettek, mindent az utasításoknak és a nemzetközi szabályoknak megfelelően tettek.

Markin arra is hivatkozott, hogy a szmolenszki katonai repülőtér légi irányítása és a Lech Kaczynski lengyel államfő vezette küldöttséget szállító kormánygép személyzete közötti beszélgetés leiratához régóta hozzá lehet férni. Eszerint az irányítók figyelmeztették a pilótákat arra, hogy nem alkalmasak a feltételek a gép fogadására, ők pedig közölték, készen állnak arra, hogy 100 méteres magasságból felemeljék a gépet és újabb kört tegyenek meg. „A személyzet, amely a nemzetközi polgári repülési szabályok szerint teljes felelősséget visel a repülés végrehajtásáért és a leszállásról hozott döntésért, minden figyelmeztetést teljesen figyelmen kívül hagyott” – közölte az orosz nyomozóhatóság szóvivője.

Markin arra is emlékeztetett, hogy az Államközi Légügyi Bizottság (MAK) – a FÁK-tagországok moszkvai székhelyű polgári repülésbiztonsági hatósága – sem tárt fel semmilyen hibát az orosz légiirányítók cselekedeteiben. Azt mondta, hogy a szakértők a lengyel hatóságok kérésére mindenkit kikérdeztek, akinek valamilyen információja volt a katasztrófáról. Minden jegyzőkönyvet időben átadtak a lengyel ügyészségnek, és továbbra is teljesítik Varsó kéréseit (a jogsegélyegyezmény keretében).

A tragédiáról 2011 januárjában Moszkvában közzétett légügyi hatósági vizsgálati jelentés szerint a lengyel kormánygép személyzete hibázott, mert sűrű ködben, rossz látási viszonyok ellenére akart leszállni a repülővel. A vizsgálat készítői megjegyezték: rossz hatással volt a pilóták döntésére, hogy a lengyel légierő parancsnoka, az elnöki protokollfőnök és a lengyel államfő is nyomást gyakorolt a pilótákra a leszállás érdekében.

2010. április 10-én a Lech Kaczynski államfőt, feleségét, valamint magas rangú lengyel állami, politikai, katonai, egyházi vezetőket szállító TU–154M típusú repülőgép lezuhant Szmolens „katyni vérengzés” 70. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésre utazott. A gép valamennyi utasa és teljes személyzete, összesen 96 ember életét vesztette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.