Megosztja Európát a migráció

Líbia nem ért egyet az embercsempészek elleni uniós katonai fellépéssel.

Keszler Patrícia
2015. 05. 12. 6:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áprilisban, az Európa Tanács rendkívüli ülése előtt az uniós országok bel- és külügyminiszterei tízpontos azonnali és hosszú távú cselekvési tervet dolgoztak ki a Földközi-tenger migrációs hullámának visszaszorítására. Az ismétlődő krízishelyzetek válaszért kiáltanak, s e kérdések a Jean-Claude Juncker által vezetett Európai Bizottság (EB) prioritáslistájának élére kerültek. Az új program négy fő pillérét a közös menekültügyi politika megerősítése, a legális migráció politikájának megújítása, az emberkereskedelem és az illegális bevándorlás elleni harc, illetve a külső határok védelme adja. Orbán Viktor tegnap közölte, benyújtja a magyar parlament elé vitára az EB javaslatát, amint megkapja a tervezetet.

2014-ben az Európai Unióban (EU) hivatalosan közel egymillió menekült tartózkodott; a legnépesebb menekültpopulációja (238 ezer) Franciaországnak van, ezt Németország (200 ezer), az Egyesült Királyság (126 ezer), illetve Svédország (114 ezer) és Olaszország (76 ezer) követi. A menedékkérelmek száma 2014-ben elérte a 600 ezret, amelyek a 28 tagállamból mindösszesen tíz országba érkeztek (Magyarország a hatodik e sorban). Becslések szerint 276 ezer illegális migráns érkezett Európába, legnagyobb hányaduk embercsempészek segítségével Szíriából, Eritreából, Afganisztánból, illetve Mali és Koszovó területéről jött; a legtöbb vízumot pedig Oroszországból kérelmezték.

A lampedusai tragédia előrevetítette az unió számára a gyors reakció szükségességét, azonban az akkori Triton-program, még ha közel húszezer emberéletet megmentett is, távlatilag nem hozott eredményt. A Közel-Kelet és Afrika háborúk és etnikai konfliktusok által sújtott régióiból menekülnek az életükért küzdő bevándorlók, amivel az európai jóléti államok láthatóan nem tudnak mit kezdeni: Franciaországban a bevándorlók harmadik generációjának újsütetű identitásválsága szít terrorfenyegetettséget, Angliában a kelet-európai munkavállalók áradata belpolitikai feszültséget generál, Németország pedig a gazdasági bevándorlás egyensúlyozásával küzd.

Az újonnan benyújtandó európai migrációs program – amelynek társa a 2005-ben életre hívott, az EU külső migrációval és mobilitással kapcsolatos általános megközelítése – nem új keletű megoldási kísérlet, sokkal inkább figyelmeztetés, amely a régóta fennálló, s egyre súlyosbodó kérdések alternatíváit keresi. Fő célja, hogy a migráció területét érintő hatáskörök megosztottságát uniós és tagállami szinten összehangolja. Ez azonban a gyakorlatban nem jelent megoldást, hiszen a migráció mindennapos külpolitikai, munkajogi és egyéb szakpolitikai témává vált, s a humanitárius kérdésektől az oktatáspolitikáig mindent behálóz – véli Elizabeth Collett, az Európai Migrációspolitikai Intézet (MPI Europe) vezetője.

A szakértő szerint kizárólag egy átfogó megközelítés hozhat eredményt, ami túlmutat az EB formális jogi szabályozásán. Hasonló véleményen van Angeliki Dimitriadi, a Hellén Alapítvány az Európai és Külügyi Politikáért kutatója, aki mindezt azzal a gondolattal egészíti ki, hogy bár azonnali eredményeket nem ígérhet a közös menekültpolitika, hosszú távon működő stratégiává is válhat. Az EU megreformált bevándorláspolitikájának hatékonysága közös érdekeket és közel azonos adottságokat feltételez a tagállamok részéről, ami korántsem adott, s félő, az erősödő bevándorlásellenesség ellehetetleníti az uniós szabályozást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.