Mi áll a közvélemény-kutatók leszereplése mögött?

Megkérdőjeleződött a politikai jósok tehetsége az egyesült királysági választás után. Most mindenki a miértekre keresi a választ.

Havasi Zsolt
2015. 05. 13. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

David Cameron 2010 után másodszor is győzött. A Konzervatív Párt vezetője, Nagy-Britannia miniszterelnöke olyan fölénnyel nyert, amilyenre a közvélemény-kutatók sem számítottak. Nemhogy nem számítottak, a választás előtt készült több tonna papírból az volt kiolvasható, hogy 2015. május 7-én igen komoly küzdelem várható, s fej fej mellett lesz a Konzervatív és a Munkáspárt. Mint kiderült: Cameron győzött, az elemzők pedig leszerepeltek.

Túl magabiztosak voltak a jóslatok, az elemzőknek nagyobb hibahatárral kellett volna számolniuk – írja a választásról szóló elemzésében Nate Silver amerikai statisztikus, aki a 2012-es amerikai elnökválasztás idején mind az ötven államban pontosan megmondta, ki fog győzni. Az idei egyesült királysági választás idején – akkor, mikor még csak csordogáltak az adatok – azt írta: „lehet, hogy a világnak közvélemény-kutatási problémája van”. Megemlítette azt is, hogy az izraeli választás alkalmával is leszerepeltek az elemzők.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Egyesült Államok politikai berendezkedése eltér a szigetországétól: csak két párt verseng a szavazók kegyeiért. Emellett vannak „teljesen kiszámítható” államok, ahol borítékolni lehet a végeredményt. A kutatások volumene is sokkal mélyebb az USA-ban: több állam, hosszabb választási időszak, szinte megszámlálhatatlan közvélemény-kutató cég, ami mind nagyobb adatbázist biztosít.

Nagy-Britanniában – ahol a mostani öthetes volt az egyik legrövidebb választási időszak – a változók száma jóval magasabb, így a közvélemény-kutatók helyzete jelentősen eltér. Ilyen mértékű tévedésre azonban tizenhárom éve nem volt példa. Akkor szintén a konzervatívok arattak győzelmet azt követően, hogy a kutatások alapján rosszabb eredményre számíthattak.

A 2015-ös eredmény kapcsán három tényező sokkolta a szakértőket:

Túlbecsültük a Munkáspárt szavazatainak elosztását. A belső vizsgálatok során meg kell találni a miértekre a választ – mondta Gideon Skinner, az Ipsos MORI, az Egyesült Királyság második legnagyobb közvélemény-kutató cégének kutatási igazgatója. Egy másik, londoni székhelyű elemzőiroda vezetője, Tom Mludzinski azt hangsúlyozta, hogy a nagy eltérésben a bizonytalan szavazók játszhattak szerepet. Mint kiemelte: közvetlenül a választás előtti estén egy négyezres mintán alapuló felmérés azt mutatta, hogy a megkérdezettek húsz százaléka úgy vélekedett, hogy még mindig meggondolhatja magát. Rámutattak a rejtőzködő konzervatív szavazókra is. Ennek ellenére nincs megfelelő magyarázatuk a jóslatok és a végső eredmény közti nagy különbségre.

James Morris, aki 2010-től egészen a múlt hétig a Munkáspárt elnökének, Ed Milibandnek dolgozott, azt mondta, hogy a párt belső kutatásai és a nyilvános felmérések között volt egy nagy különbség. „A közvélemény-kutatásaink során elsősorban nem a szavazási szándékot kérdeztük, azt kértük, hogy a válaszadók gondoljanak az országra, a gazdaságra, a főbb ügyekre, a pártokra, a vezetőkre. Úgy gondoltuk, hogy ezzel közelebb hozzuk őket a szavazóhelyiségek hangulatához.” Hozzátette: ez a típusú felmérés sokkal kevesebb bizonytalan szavazatot eredményezett – általában feleannyit, mint a nyílt közvélemény-kutatásoké.

Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője az előzetes felmérések és végső eredmény közötti eltérést két okban határozta meg az MTI-nek:

Fodor Csaba rámutatott, a bizonytalansági tényező mindig ott van a választás előtt készült kutatásokban. Ráadásul rontja a pontosság esélyét, hogy az egyesült királysági választási rendszerben csak egyéni körzetekben szavazhatnak. Emellett fontos tényező az is, hogy a nagy pártok politikai taktikáját befolyásolják az előzetes elemzések.

Ezt erősíti meg James Morris is:

Jogos az a nézet, hogy a közvélemény-kutatás tévedett a választást illetően, és ez a hiba nagy hatással volt a kampány elemzésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.