Reklámcikkek hiteltelenítik a sajtót

Világszerte furmányos módszerekkel támadnak a hirdetések az anyagilag kiszolgáltatott nyomtatott médiában.

Kuthi Áron
2015. 09. 11. 6:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merész kísérletbe kezdett tavaly az Egyesült Államok legnagyobb példányszámban eladott napilapja, a The Washington Post. BrandConnect (márkacsatolás) nevű alkalmazásának segítségével cégek – az Auditól a Bayeren át az Emiratesig – előre megírt történeteket, riportokat választhatnak az újságnál lévő hatalmas témakosárból, és azokat a nevük, logójuk alatt jelentethetik meg a The Washington Post honlapján. A lap természetesen nem felejti el közölni, hogy ezekhez a tartalmakhoz egy percig nincs köze a szerkesztőségnek. Ez természetesen így is van, hiszen a tartalomgenerátorok egy külön osztályon dolgoznak, bevetve a közösségi média legnagyobb felületeit, hogy valóban befektetőre – és végül olvasóra – találjanak a történeteik.

A beépülő reklám kísérleti szakaszának nagy hasra esését a The Atlantic amerikai havilap produkálta, amikor egy a szcientológiai egyházról szóló, és az által szponzorált írást ugyanolyan szedéssel, tökéletesen megtévesztő megjelenéssel közölt honlapján. A trükkre szinte azonnal fény derült, a lap szégyenkezve kért elnézést a felháborodott olvasóktól, egyben bevallotta, hogy az újszerű hirdetési forma bevezetését nem kellő alapossággal gondolták át.

A The Daily Telegraph brit napilapnak is meggyűlt a baja a pénzvilággal és az olvasótáborával. Idén év elején, amikor fény derült arra, hogy a világ második legnagyobb bankja, a brit HSBC adóelkerüléshez segített számos hírességet, politikust mindenféle svájci számla bevonásával, az egész világsajtó felkapta a témát. A kivételt a Telegraph jelentette, amely – féltve a hirdetési pénzek elvándorlásától – csak óvatosan csepegtette olvasóinak a szenzációs sztorit. Peter Oborne, a patinás lap vezető politikai kommentátora nyilvános levél kíséretében mondott fel, mert nem értett egyet azzal, hogy munkáltatója félretájékoztatja olvasóit.

– Ha tekintélyes lapok megengedik a nagyvállalatoknak, hogy befolyásolják az újság tartalmát, attól tartva, hogy csökkennek a hirdetési bevételeik, maga a demokrácia kerül veszélybe – fogalmazott akkor a vezető újságíró.

Az advertorial (advertisment = reklám, és editorial = szerkesztőségi cikk, vezércikk szavak öszszevonása), a native ads (beépült reklám) vagy a sponsored content (szponzorált tartalom) varázsszavak már régóta ott sündörögnek a szerkesztőségek és újságíróik körül. Persze a hírlapírás és a reklámfelületek egyike sem létezhetne a másik nélkül, mégis sokszor érezzük, hogy a bevételek tetemes részét adó hirdetések kényszerű velejárói az újságolvasásnak, hírfogyasztásnak. A multicégek érthető módon egyre több és több emberhez szeretnének eljutni, egyben túl akarnak lépni a Facebook közösségi portál világán, mert állandóan új utakat szeretnének találni fogyasztóikhoz.

A fizetett tartalmak újszerű beépülésére mindenki számított, és lépett a Google is. Egy bejelentés szerint a keresőóriás arra törekszik ezentúl, hogy a fogyasztó részére szétválassza, előszűrje azt, hogy mi a reklám és mi a független tartalom. Márpedig ha így jár el, akkor könnyen lehet, hogy a beépülő hirdetések mégiscsak a nyomtatott lapokban landolnak, ott meg kénytelen lesz elfogadni a vásárló, hogy becsapják, bár elképzelhető, hogy ezért cserébe ingyen kapja kézhez majd a legnagyobb világlapokat is. Bár az is teljességgel elképzelhető, hogy hosszú távon még több, még trükkösebb reklámok tolulnak elénk az internetről, nehezebbé téve a megbízható információszerzést. Ebben az esetben viszont akár fel is virágozhat a hagyományos, papíralapú hírfogyasztás, hiszen a kinyomtatott, tapintható híreknek – talán – jobban hisz az emberiség, mint az interneten bolyongó történetfoszlányoknak.

A biztos csak a bizonytalan, mert teljességgel lehetetlen megmondani, hogy globálisan milyen irányt vesznek a fizetett tartalmak, mennyire lesznek ráutalva a reklámügynökségektől érkező pénzekre a lapkiadók, és milyen modell tarthat ki huzamosabb ideig. Megnyugtató tény, hogy még a legnagyobb világlapok is csak kísérleteznek. Az már nem annyira, hogy az olvasókon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.