Angela Merkel a BMW, a Daimler és a Volkswagen vezetőivel egyeztetett a berlini kancellári hivatalban. Szóvivőjének tájékoztatása szerint a tanácskozás nem konkrét elhatározások rögzítését szolgálta, azért hívták össze, hogy elkezdődjék a párbeszéd a kormány és az ágazat között – írja az MTI.
Az SPD és a CSU szerint a 2008-ban elmélyült világgazdasági válság idején bevált roncsprémium mintájára egy 2,5 milliárd eurós programban darabonként maximum 5000 eurós állami támogatással kellene ösztönözni az elektromos meghajtású kocsik terjedését.
A Zöldek támogatják a kedvezmény bevezetését, de azt nem közpénzből finanszíroznák, hanem a leginkább környezetszennyező, hagyományos meghajtású luxusautók gépjárműadójának emelése révén.
Az SPD-s vezetésű gazdasági minisztérium elképzelése szerint az árkedvezmény mellett egy sor további eszközzel, például az adóleírási szabályok átalakításával és nem anyagi ösztönzőkkel, főleg a közlekedési szabályok módosításával kell elősegíteni az elektromos autók terjedését, és kötelezni kell az állami, önkormányzati intézményeket, hogy autóflottájuk bizonyos része elektromos meghajtású kocsikból álljon.
Az Angela Merkel vezette CDU több tekintélyes politikusa, köztük Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter viszont nem támogatja a javaslatot.
Fontos megjegyezni, hogy a politikus nem az elektromos autózás ellen van. Egyszerűen sokallja azt a több milliárd eurót, amibe Sigmar Gabriel programja kerülne. Helyette inkább a töltő-infrastruktúra fejlesztésére koncentrálna, ami szintén meghatározó az elektromos autók terjedése szempontjából. A CDU másik vezető politikusa, Ralph Brinkhaus is megszólalt a témában: kijelentette, hogy a szubvenció nemcsak nagy terhet róna a költségvetésre, hanem „rendszeridegen bűnbeesés” lenne – közölte a Portfolio.hu.
Az egymással szembehelyezkedő erőterek alapján borítékolni lehet a koalíción, pártszövetségen belüli csatározást – teszik hozzá. Angela Merkelt saját CDU-s párttársai hozták nehéz helyzetbe, a német kancellár ugyanis már 2012-ben ígéretet tett arra, hogy Németország útjain egymillió elektromos autó fog futni 2020 végére.
Az eladási adatok alapján viszont ettől nagyon távol van az ország: a kellő politikai támogatás hiányának az lett az eredménye, hogy az utóbbi négy évben kevesebb mint 31 ezer tisztán elektromos autót regisztráltak Németországban – írják, hozzátéve: nem véletlen, hogy Merkel tárgyalóasztalhoz ült kedden a német autógyártók vezetőivel. Abban az esetben ugyanis, ha sikerülne megállapodást kiharcolnia a terhek közös viseléséről, eladhatóbb lenne a kezdeményezés a CDU-n belül is.