Slavoj Zizek: Miért félünk a menekültektől?

A szlovén sztárfilozófus a New Statesmannek írta meg, mit gondol a migránsválságról.

LD
2016. 03. 01. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az a valódi kérdés, hogy fenyegetést jelentenek-e a menekültek Európára, hanem hogy a tőlük való félelem mit árul el Európa gyengeségéről – állította Slavoj Zizek szlovén sztárfilozófus a New Statesman oldalán megjelent írásában.

A filozófus Jacques Lacan állításához nyúlt: a francia pszichoanalista szerint még ha egy féltékeny férj vélelme, hogy párja megcsalja őt, igaz is, a féltékenység akkor is patologikus. Miért? Mert a valódi kérdés nem az, hogy a féltékenysége jól megalapozott-e, hanem hogy miért van szüksége féltékenységre az önképe fenntartásához, megerősítéséhez – olvasható Zizek írásában. Ugyanezen logika mentén szerinte még ha a náciknak igazuk lett is volna azokban, amiket a zsidókról állítottak – persze nem volt, teszi hozzá –, az antiszemitizmusuk akkor is patologikus lett volna, mivel ezek az állítások elfedték a valódi okát annak, miért van szükségük az antiszemitizmusra ideológiai pozíciójuk fenntartása érdekében.

A filozófus szerint ugyanezzel állunk szemben a menekültekkel és migránsokkal szembeni növekvő félelem esetében is. Mint Zizek hozzátette, még ha előítéleteink, melyek szerint a migránsok rejtett fundamentalista terroristák, erőszakolnak és lopnak, igaznak is bizonyulnak, „a paranoid beszéd a migránsok fenyegetéséről ettől még egy ideologikus patológia. Többet mond rólunk, európaiakról, mint az emigránsokról.”

Két dimenziót külön kell szerinte választani. Az egyik a félelemé, a küzdelemé Európa iszlamizációjával szemben, aminek szerinte megvannak a maga abszurditásai, mint hogy a terror elől menekülőket összemossák a terroristákkal. „Nyilvánvaló tény, hogy vannak terroristák, erőszakolók, bűnözők a menekültek között, miközben többségük kétségbeesett ember, aki egy jobb élet reményéért menekül” – írta a filozófus. Ez a tény szerinte egy paranoid csavart kap, amiben csak kétségbeesett menekülteknek tűnnek, de valójában egy új iszlamista inváziónak ágyaznak meg. Zizek szerint egy külső betolakodóra vetítik ki azt a problémát, ami valójában napjaink globális kapitalizmusának része.

A másik dimenzió a filozófus szerint a menekültek humanitárius idealizálása, ami szerinte megtagadja, hogy szembenézzen és konfrontálódjon azokkal a problémákkal, amiket az együttélési nehézségek hoznak magukkal. Tragikomikus mutatvány mindez a filozófus szerint, ami azt szolgálja, hogy önmagunkat folyamatosan bűnösnek lássuk, egy olyan bűn elkövetőjének, amiben Európa a saját emberségét árulta el. Itt épp egy olyan vérengző Európa a „látványosság” szerinte, ami hagyja, hogy vízbe fúltak holttestei heverjenek határainál. Az önmagunk bűnösségében való sütkérezés remekül kiszolgál minket, de amúgy semmifajta felszabadítási potenciál nincs benne – állítja Zizek. Itt már minden olyat figyelmen kívül hagynak szerinte, ami a másikban „rossz”.

A filozófus szerint mindezek után pedig semmi tér nem jut a kompromisszumnak, a belátásnak, hogy „rendben, a paranoid migránsellenesek elvetik a sulykot, de akadnak fundamentalista terroristák is a menekültek között”. Írása végén Zizek arra jut, hogy nem a másikban magunkat, de fel kell ismernünk magunkban is az idegent, a különöst.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.