Berlin fizet az elektromos autókért

Négyezer eurós támogatást ad a német kormány annak, aki régi autóját elektromosra cseréli.

Stefan Lázár
2016. 04. 28. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az úgynevezett energiaváltás, a szél-, a víz- és a napenergia kihasználása újabb kampánnyal gazdagodik, pénzügyi támogatást kap ugyanis az az állampolgár, aki elektromos autóra vált. A kancellári hivatal tegnapi bejelentésének értelmében a programban részt vevő autósok mindegyikének négyezer eurós támogatást garantálnak.

Május elsejével indul az akció, az erre előirányzott 1,2 milliárd eurónak a felét az állam vállalja magára, a másik felét az ország gazdasági erejének egyik tartópillérét képező gépjárműipar. Valamivel kevesebb támogatásra – háromezer euróra – számíthatnak azok a vevők, akik úgynevezett hibridgyártmányt választanak. Ebben az elektromos motor mellet még egy hagyományos meghajtású belső égésű motor is működik.

A kormány kettős célt tart szem előtt: fokozni a mindeddig szerény népszerűségnek örvendő e-autó iránti érdeklődést, és egyben arra késztetni a nagy német vállalatokat, hogy az eddiginél célirányosabban foglalkozzanak az elektromotorok fejlesztésével, miután e téren lemaradás mutatkozik a nemzetközi konkurenciával szemben.

– Igencsak érdekeltek vagyunk abban, hogy az gépjármű technológiának ez a jövőbe mutató változata fokozott dinamikát kapjon – jelentette ki Alexander Dobrindt közlekedésügyi miniszter. Ennek megfelelően a kabinet további 300 millió euróval támogatja a benzinkutaknál létesítendő elektromos töltőállomások kiépítését.

Berlin a meghirdetett akció befejeztével, 2019-re, négyszázezer elektromos kocsira számít a német utakon. Ez igen optimista várakozásnak tűnik, főleg annak ismeretében, hogy a pillanatnyilag számon tartott 45 millió személygépkocsi között mindössze 25 ezer autót hajt elektromos áram. Amíg a politikusok derűlátóak: ugyanis a pénzügyi támogatás kedvet és lendületet ad a nagyarányú cserére, addig sokkal kritikusabbak a környezetvédő szervezetek.

A Greenpeace egyenesen abszurdumnak nevezte az akciót, és utalt arra, hogy a német autógyárak éveken keresztül igyekeztek minden olyan rendeletet megfékezni, amelyik a mérgező gázok kibocsátásának csökkentését célozta meg. Erre utal a Volkswagen-csoport (VW) dízelgyártmányai körül az Egyesült Államokban kirobbant botrány is. A kipufogógázok szennyezőanyag-kibocsátásának eltitkolását szolgáló, széleskörű csalás milliárdos büntetésekkel fenyegeti a VW-t.

A hagyományos energiáról a megújulóra történő átállás kapcsán amúgy Németországban öt évvel ezelőtt került sor az eddigi legjelentősebb lépésre. Akkor a Merkel-kormány – a japán Fukusimában lezajlott reaktorkatasztrófa hatására – az ország addigi energiapolitikájának az átalakítására szánta el magát, és a Németországban működő tizenhét atomerőműből kilencet azonnal le is állított.

A tervek szerint a többi reaktor 2024-re szünteti majd be működését. A lakosság körében általános népszerűségnek örvendő lépések időközben olyan kiadásokat vetítenek elő, amelyekkel előzőleg senki sem számított. A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) úgy számolt, a leépítési folyamat és az átállás teljes ára végül 82 milliárd euró körül mozog majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.