Csak az üzlet az üzenet

Magyarországról is volt egy-két kritikus szava Bonónak, a U2 frontemberének.

Kuthi Áron
2016. 04. 15. 5:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg Afrikát az ideológiák, a szegénység és a klímaváltozás szélsőségei sújtják, az olyan országokban, mint Magyarország és Lengyelország, a politikai jobboldal felé való tolódás figyelhető meg – kezdte kongresszusi meghallgatását Bono (polgári nevén Paul Hewson), a U2 ír popzenekar énekese. A jótékonykodó világsztár hipernacionalizmusnak írta le ezt a fajta politikai jelenséget. – Ez felfoghatatlan dolog, én az önök helyében nagyon aggódnék itt emiatt – fűzte hozzá a bizottság előtt, és úgy folytatta, hogy a segélyprogramok lehetnének a legerősebb védőbástyák az erőszakos szélsőségekkel szemben. A legendás ír popzenekar frontembere tagja volt annak az amerikai delegációnak, amely afrikai és közel-keleti körútján a mélyszegénységet és a közegészségügyi krízishelyzeteket térképezte fel. Ennek az utazásnak a zárásaként látogatta meg Bono Ahmet Davutoglu török kormányfőt is, és dicsérte országának a szíriai konfliktus okozta menekültválság enyhítésére tett intézkedéseit.

Bono zenész-üzletember már több mint egy évtizede adja arcát jótékonysági kampányokhoz, és tesz politikai nyilatkozatokat. A U2 egyik turnéján a mianmari emberi jogi aktivista, Aung Szan Szú Kjí kiszabadításáról, egy másikon Nelson Mandela múlhatatlan érdemeiről beszélt. Ám Bono e téren kifejtett tevékenysége sokak szemét csípi. Sok zenerajongó épp azért pártolt el a bandától, mert úgy élték meg, hogy a jótékonykodás és a politikai foglyokért való kiállás nem egyeztethető össze a zenéléssel.

Nem volt teljesen egyértelmű annak a 2009-es reklámkampánynak az üzenete sem, amelyben Bono és felesége, Ali Hewson Louis Vuitton táskákkal a vállukon lépnek az afrikai szavanna füvére – egy sportrepülőgépről. Igaz, a pár a divatdizájner feleség organikus és etikus módon készített, Edun márkanevű ruhadarabjait viseli. A francia luxusmárka körmönfontan felépített reklámüzenete az lett volna, hogy egy drága divatcég státusszimbólumként hordott termékei is szolgálhatnak jó célt, holott arról volt szó – mint arról a popénekes is beszámolt a reklámkampány idején –, hogy Hewson kicsi és új cégének jól jött a tapasztalt divatóriás segítő keze, hogy útját egyengesse a még organikusabb jövő felé. Tény, hogy Bonóék kollekciójuk bevételét egy afrikai és egy csernobili atomkatasztrófa gyerekáldozataival foglalkozó alapítványnak utalták. Az indulás azért jól sikerült, a Louis Vuitton azóta is befektetője a főként afrikai művészek motívumait, dizájnjait felhasználó cégnek.

A pár tevékenységét ért rengeteg kritika közül kiemelkedik Paul Theroux amerikai író-publicista 2005-ben kelt sommás írása a Hewson és a Brad Pitt–Angelina Jolie házaspárról, akiket mániákus mítoszépítőknek nevezett. Az egy ideig Afrikában önkénteskedő útirajzíró szerint ezek a hírességek csupán saját maguk fontosságát akarják elhitetni a világgal, továbbá hogy Afrikáról azt a hamis képet közvetítik, hogy a kontinens a pusztulás küszöbén áll, és külső erővel kell megmenteni. Theroux szerint ez eltereli a figyelmet Afrika valódi problémáiról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.