Kína új vízi utakat keres

Az északi jégsapka olvadása miatt Kanadába és Európába is könnyebb lesz eljutni.

Kuthi Áron
2016. 05. 31. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az északi tranzitútvonal az arktiszi jégsapkától délre egyre kedvezőbb feltételeket biztosít nagy tömegű szállítmányok mozgatására, ugyanis a globális felmelegedés miatt a jégterület zsugorodik, észak felé húzódik. A nyári, melegebb időszakban északon szinte 24 órán keresztül világos van, így napfényben hajózhatnának a kereskedelmi tengerjárók. Ami eddig csak elmélet volt, úgy tűnik, az üvegházhatás miatt valósággá válik. A kínai kormány nemrég egy 350 oldalas tanulmányt adott közre, amelyben arra bátorítja a tengeri kereskedőket, hogy Kanada felé választhatják a rövidebb, így olcsóbb és gyorsabb útvonalat.

– Ha elfogadottá válik ez az út, az közvetlen és jelentős hatással lesz a vízi úti szállítási útvonalakra és a nemzetközi kereskedelemre, a világgazdaságra, a tőkeáramlásra, a nyersanyagpiacra – fogalmazott egy kínai kormánytisztviselő. A tanulmány inkább útmutatónak, itinernek felel meg, pontos útvonal megjelölésével a kanadai északi szigetvilágban.

Az új, 7100 tengeri mérföldes útvonal Sanghaj és a kanadai Hudson-öböl partján található Deception Bay arktikus kikötő között így 26 napra csökkenne. Kínai hajózási szakemberek elismerik, hogy az újítás veszélyeket is rejt, mint például a jég fogságából szabadult, sodródó hajóroncsok, a kiszolgáló infrastruktúra hiánya vagy pedig az időjárás változékonysága. Ugyan ma még nem mondható, hogy a kínaiak részéről napi gyakorlat lenne a Kanada jeges északi szigetvilágában való navigálás, de az biztos, hogy az ázsiai nagyhatalom készül az északnyugati átjáró hatékonyabb kihasználására.

Ugyanez az átjáró segítheti hozzá a kínaiakat az Európába való könnyebb eljutáshoz. Míg a megszokott ázsiai kereskedelmi útvonalat jellemzően 33 nap alatt teszik meg a hatalmas konténerszállítók, Szibéria partjait követve, hatezer kilométer megspórolásával húsz nap alatt lenne elérhető a hamburgi kikötő. A jeges-tengeri hajózásban eddig az oroszok jártak elöl, a Szovjetunió idején nagy mennyiségű nyersanyag mozgott ezen az útvonalon. Ma is orosz atommeghajtású jégtörőt bérel az a fuvarozó, aki erre akarja célba juttatni áruját. Ez tonnánként 5–10 dollárba kerül, és egyfajta tengeri adóztatásként lehet felfogni. Kína saját építésű jégtörővel készül megtörni a jeges-tengeri monopóliumot, 2012-ben már kifutott a jeges vizekre a Hósárkány névre keresztelt vízi járművük.

Becslések szerint a globális vízi utak megrövidítése nem fogja rontani Szuez üzletét. 2050-re alig 850 északi tranzitra lehet számítani éves szinten, míg a Vörös-tenger és a Földközi-tenger közötti átjárót ma is 19 ezer hajó használja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.