Megvan, miért zuhanhatott le az egyiptomi gép

Füstöt jelzett az adattovábbító rendszer a gép mosdójából. Megjelentek az első fotók a roncsokról.

MTI
2016. 05. 21. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adatok szerint a füstöt a pilótafülkéhez közeli mosdóból jelezte egy érzékelő percekkel azelőtt, hogy a repülőgép eltűnt a földi radarokról.

Az ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) a repülés alatt folyamatosan küld adatokat a földi légi irányításnak a gép rendszereinek működéséről, illetve esetleges meghibásodásáról. Az egyiptomi repülőről hibaüzenet érkezett a pilótafülke ablakának jégtelenítő berendezéséről, és egy másik füstjelző is működésbe lépett.

Szakértők szerint mindezek arra utalhatnak, hogy

műszaki hiba okozhatta a Franciaországban gyártott, Airbus A320-as típusú utasszállító repülőgép katasztrófáját.

Bár pénteken az egyiptomi haditengerészet megtalálta a repülő néhány roncsdarabját, emberi testrészeket és néhány poggyászt a Földközi-tengerben 290 kilométerre északra Alexandria városától, ezek még nem elegendőek ahhoz, hogy ki lehessen deríteni, mi okozta a tragédiát. A gép feketedobozait még keresik: az egyiptomi haditengerészet mintegy 13 ezer négyzetkilométeres területet fésül át tüzetesen, de ha nincs eredmény, akkor kiterjesztheti a keresést.

Seríf Fathi egyiptomi légi közlekedési miniszter korábban úgy fogalmazott, hogy semmilyen lehetőséget nem zárnak ki, terrortámadásét sem, és utóbbinak nagyobb a valószínűsége, mint hogy műszaki hiba okozta a katasztrófát.

Két nappal a tragédia után még egyetlen terrorszervezet sem jelentkezett elkövetőként, és az utaslistán a nyomozók nem találtak terroristagyanús vagy terrorszervezettel valószínűsíthetően kapcsolatban álló személyt.

A hivatal szakértőinek van néhány lehetséges forgatókönyve arra, hogy mi történt a lezuhanás előtt. Az egyik úgy szól, hogy valószínűleg a fedélzeti tűz több vészjelzést is előidézett, az esetleges robbanás azonban egyet sem.

A légiközlekedéssel foglalkozó Aviation Herald című honlap közölte az ACARS rendszer által közvetített, három perc leforgása alatt elküldött hét vészjelzést. Az egyik a mosdóból, egy másik a pilótafülke alatt található elektronikai blokkból, egy harmadik pedig a robotpilóta-egységből áradó füstről szól. Miközben ezek tűzre utalnak, a viszonylag rövid adatsor nem árul el semmit arról, hogy a pilóták tettek-e valamit a helyzet ellenőrzés alatt tartása érdekében, és arról sem, hogy a gép egy darabban zuhant le vagy már a levegőben szétesett – mondják a honlap szakértői.

A vizsgálathoz közel álló más források szintén megerősítették, hogy az ACARS rendszer ilyen üzeneteket küldött, de azt is elmondták, hogy semmi nem utal a pilóták esetleges vészjelzésére. Azt sem erősítik meg, amit a görög védelmi miniszter állított, hogy a gép éles fordulatokat tett a levegőben, mielőtt eltűnt a radarernyőről.

A francia hatóságok az eddigi ismeretek alapján nem zárnak ki semmilyen lehetőséget a katasztrófa okát illetően. „E pillanatban minden feltételezést megvizsgálunk, de egyiket sem helyezzük előtérbe” – jelentette ki Jean-Marc Ayrault francia külügyminiszter szombaton a sajtónak nyilatkozva, miután Párizsban találkozott az áldozatok hozzátartozóival. Az ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) a repülés alatt folyamatosan küld adatokat a földi légiirányításnak a gép rendszereinek működéséről, esetleges meghibásodásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.