Beleszerettek a politikusok a népszavazósdiba

Korábban alig kérték ki a véleményünket, ma már örömmel hívnak minket az urnákhoz.

Majláth Ronald
2016. 06. 24. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa népszavazás-függőségben él – állítja a The Atlantic, amely utánajárt annak, hogy miért szaporodtak meg annyira az elmúlt időszakban a népszavazások Európában. Köztudott, hogy múlt nyáron Görögországban tartottak referendumot az uniós mentőcsomagról, 2014-ben pedig a skótok szavaztak a függetlenségükről. Azonban az elmúlt években számos más országban is éltek a népszavazás intézményével, többek közt Dániában, Hollandiában, Írországban, ahol az európai integrációval kapcsolatos kérdésekről döntöttek a választók.

A politikusok azonban nem mindig bízták a szavazókra a nemzetközi ügyekkel kapcsolatos döntéseket. A referendumokra egészen az elmúlt időszakig csak ritkán került sor, és inkább a belföldi ügyekkel foglalkoztak: jellemzően az alkotmányok ratifikálásánál és érzékeny kérdésekben fordultak a politikusok a néphez. A nemzetközi ügyek viszont kizárólag a diplomatákhoz és a külügyminiszterekhez tartoztak.

Azonban napjainkban az európai kormányok már sosem haboznak, hogy külügyi kérdésekben is átadják a döntést az állampolgáraiknak, egyre több ilyen népszavazást tartanak, lásd a brexitről szóló referendumot.

Mi változott meg? A The Atlantic szerzője szerint az európai politikusok, diplomaták rájöttek arra, hogy a népszavazás hasznos eszköz a tárgyalópartnerek befolyásolására. Ezt Dánia már a maastrichti szerződés ratifikálásánál is bevetette, az országban az első népszavazáson elutasították az eredeti szerződést. A dánok ezután engedményeket kértek az uniótól, például hogy kimaradhassanak az egységes valutából. Így az ismételt „nem” szavazatától tartva végül engedtek az uniós országok a dánoknak. Később ezt a módszert azok az országok is eltanulták, akik csatlakozni kívántak az unióhoz: ők már a tárgyalások kezdetén jelezték, hogy referendumot fognak tartani a csatlakozásról. Ennek köszönhetően Finnországnak és Ausztriának is engedményeket tettek, ami a nemzetközi ügyekben garantálta a semlegességüket.

A 2000-es évek elején az uniós alapszerződésről szóló tárgyalásokon Spanyolország is ehhez a módszerhez folyamodott. Amikor az Európai Unió Tanácsáról volt szó, pontosabban annak döntéshozatali módjáról, a spanyolok nagyobb szavazati súlyt szerettek volna elérni. Így José María Aznar bevetette a népszavazáskártyát. A húzása bejött, Spanyolország a szavazati súlyok szempontjából a „nagyok” közé került, később a spanyol szavazóknak több mint 80 százaléka támogatta az uniós szerződést.

Azonban a diplomáciai befolyásolás önmagában korántsem ad magyarázatot arra, hogy napjainkban a politikusok miért fordulnak olyan gyakran a népszavazás intézményéhez.

A magyarázat ebben az esetben abban keresendő, hogy ma már olyan világban élünk, melyben gyakorlatilag az összes politikai kérdés nemzetközi, különösen igaz ez az Európai Unióra. A pénzügyekkel, a kereskedelemmel, a környezetvédelemmel és a biztonságpolitikával kapcsolatos kérdésekről itt az uniós politikusokkal és bürokratákkal való tárgyalások után döntenek. Így a kormányok számára a népszavazás intézménye kényelmes eszközt jelent, hogy demonstrálják, ők igenis odafigyelnek a választók akaratára, sőt még legitimitást is kapnak a döntéseik.

A cikk szerzője szerint a népszavazási kezdeményezéseket néha cinikusan használják a politikusok, így történt ez Magyarországon is, ahol Orbán Viktor ehhez az eszközhöz nyúlt a menekültek elosztásának kérdésében. Így Angela Merkel német kancellár, aki korábban mindenféle kompromisszumot kizárt, végül elfogadta a B tervet, melynek értelmében végül megállapodtak Törökországgal.

A közvetlen demokrácia cinikus alkalmazása nem fog végül kiábrándultsághoz és bizalmatlansághoz vezetni? – teszi fel a kérdést a lap, melyre megnyugtató választ ad egy egyszerű példával. Skóciában például megfigyelték, hogy a függetlenségről szóló népszavazás előtt kevesebben érdeklődtek a politika iránt, mint utána.

A cikk szerzője ennek fényében leszögezi: a politikusok ugyan cinikusak lehetnek, a népszavazásokat akár a saját érdeküknek megfelelően is használhatják, mindennek mellékhatása már egyáltalán nem lehangoló. Bármit is gondoljunk így a népszavazások eredményéről, a választók érdeklődése dicséretes hatás, amit mindenkinek üdvözölnie kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.