Egyhetes közlekedési fennakadásokra készülhetnek a franciák a The Guardian szerint, miután a vasutasok nem álltak el a tervezett sztrájkjuktól. A határozatlan idejű munkabeszüntetés csupán tizenegy nappal a 2016-os Európa-bajnokság startja előtt vette kezdetét kedd este, és feltehetőleg a továbbiakban a vasúti szolgáltatások harmadát-felét fogja érinteni. A párizsi metró CGT szakszervezethez tartozó munkásai csütörtökön sztrájkolhatnak, s a kikötőkben és a légi közlekedésben dolgozók is beszüntethetik a munkájukat még a héten. A több millió, Eb-re érkező drukkert így igen nehéz helyzet elé állíthatják, ami nem tűnik túl jó országimázsnak. A tiltakozót persze a legkevésbé ez érdekli most.
Az SNCF nemzeti vasúttársaság szerda reggel bejelentette, munkavállalóinak 17 százaléka sztrájkol – írta a Le Monde. A CGT vezetője, Philippe Martinez kedd este azt ígérte, hogy három hónap után ezen a héten lesznek a legerősebbek a mozgósításban.
Az Air France pilótái szintén legalább hat napot sztrájkolnának júniusban, de egyelőre nem tudni, mikor kerülhet sor a munkabeszüntetésre.
A CGT sztrájkjainak következtében Franciaország nyolc olajfinomítójából hat továbbra is akadozva vagy egyáltalán nem üzemel. A szakszervezetiek azt mondják, addig nem állnak le, amíg Hollande nem törli el a munkavállalók felvételét és elküldését megkönnyítő törvényt, az elnök viszont kitart a változtatások mellett. Az ország üzemanyag-ellátása ugyanakkor javult az utóbbi időkben, miután a rendőrség múlt héten áttörte az üzemanyagraktárak szakszervezeti blokádját.
Egyébként a különböző munkavállalók még csak nem is ugyanazért tüntetnek: a CGT-sek Hollande tervezett munkajogi változtatásait ellenzik, más vasúti munkások, illetve a polgári légi forgalomban dolgozók a szállítási szabályozások egyes gyakorlati elemeivel szemben tiltakoznak.
A kormány próbálja azért megakadályozni, hogy még többen csatlakozzanak a tiltakozókhoz: a miniszterek a tanárok fizetésemelését jelentették be, visszavonták a kutatói kiadásokban tervezett vágásokat, és forrásokat ígértek az előadóművészek munkanélküliségi biztosításával kapcsolatos problémák kifizetésére is.
Hollande kijelentette: a várható közlekedésügyi káosz ellenére az Európa-bajnokságra vonatkozó legsúlyosabb fenyegetés a terrorizmus marad.
Június 10-én a SUD szakszervezeti munkásai kezdenek határozatlan idejű sztrájkba a párizsi metrónál és a vasútnál, június 14-én lesz a nagy nemzeti tiltakozás napja Hollande reformjai ellen.
Az Európa-bajnokság június 10-étől július 10-éig tart majd, és két és fél millió rajongóra számítanak majd a stadionokban, köztük másfél millió külföldivel.
Csütörtök estétől gördülő sztrájk kezdődik Franciaország valamennyi, azaz szám szerint 19 atomerőművében tiltakozásul a kormány munkajogi reformja ellen – jelentette be szerdán Laurent Langlard, az egyik legjelentősebb szakszervezeti szövetség, a CGT tisztségviselője. A munkabeszüntetések részét képezik az országszerte meghirdetett sztrájkhullámnak.
„Az összes áramtermelő létesítmény megszavazta a csütörtöktől kezdődő sztrájkot. Mindegyik atomerőmű a sztrájkra szavazott. Ma este kilenc órától elkezdjük csökkenteni az áramtermelést” – mondta a szakszervezeti illetékes.
Nem ért véget a sztrájk az olajfinomítókban sem. A munkajogi reform visszavonását követelő szakszervezetek a nyolc franciaországi létesítményből négyben továbbra is teljes, kettőben pedig részleges munkabeszüntetést tartanak, de az üzemanyagraktárak blokádjának rendőrségi feloldása óta az üzemanyag-ellátás jelentősen javult országszerte.
Az Air France állami légitársaság mellett működő második legnagyobb pilótaszakszervezet szerdán bejelentette: a jövő hét végétől kettőtől négy napig terjedő munkabeszüntetést tervez, és egyeztetni fogja akcióját az SNPL-lel, a legnagyobb pilótaszakszervezettel. A légitársaság pilótái fizetésük csökkentése ellen tiltakoznak, s sztrájkjuk egybe esik majd a Franciaországban rendezett labdarúgó Európa-bajnoksággal. A légiirányítók viszont azt jelentették be, hogy mégsem szüntetik be a munkát péntektől vasárnapig.
Philippe Martinez, a CGT vezetője szerdán az LCP televízióban elmondta: a szakszervezet nem szándékozik megzavarni a foci EB-t, és tárgyalásokra szólította fel a kormányt.
A vonatok közül a szuperexpresszeknek hatvan, a többi belföldi járatnak negyven százaléka közlekedik. A külföldre induló vonatok közül Nagy-Britannia felé menetrendszerűen indul minden járat, Svájc, Belgium, Hollandia felé viszont 75, Spanyolország és Németország felé pedig 40 százaléka közlekedik jelenleg.
A SNCF francia állami vasúttársaság szerint a dolgozók 17 százaléka sztrájkol, ami valamivel magasabb arány a múlt héten rendezett korábbi sztrájkhoz képest. A vasúttársaság a szerdaihoz hasonló járatsűrűséggel számol csütörtökre is. (MTI)