– Brüsszelben beszélgetünk, ahová európai karrierje révén ezer szállal kapcsolódik. Most viszont a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkáraként érkezett. Hogyan történt az éles váltás?
– A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban ez év elejéig szolgáltam közlekedésért felelős helyettes államtitkárként. Február 23-án az aznap megjelent Magyar Közlönyből értesültem arról, hogy február 15-i hatállyal felmentettek. Ezután néhány hónappal kezdődtek az egyeztetések az MKFE-vel, akik szeptember elsejével új főtitkárt kerestek.
– Pedig röviddel korábban még kitüntetést kapott egy másik fuvarozó szakmai szervezettől, sőt felmentésekor az MKFE ritkán látható nyilatkozatban állt ki az Ön által képviselt nemzeti érdekvédelmi stílus mellett.
– Tiszta lelkiismerettel álltam fel. A munkámat szakmai elkötelezettséggel, lojalitással és a magyar érdekeket szem előtt tartva végeztem. Konkrét és nem kommunikációs eredményeink voltak. Brüsszelben, ahol akkoriban a közlekedési tanács ülésein Magyarország nevében részt vettem, szintén megbecsülésben volt részem, tudták, hogy kemény tárgyalófél vagyok, de elfogadtak.
– Nem lehet véletlen egybeesés, hogy röviddel menesztése előtt készült el a Budapest–Belgrád-vasútvonal kormányközi szerződése. Ön főtárgyalóként vezette az egyeztetéseket, a MÁV által készített megvalósíthatósági tanulmányt a kormány titkosíttatta. Azt viszont látni lehet, hogy szerény számítások szerint is legalább 500 milliárd forintba fog kerülni a vonal felújítása.
– Politikai mandátumot kaptam a tárgyalásokra azzal, hogy később az európai színtéren is védhető egyezmény születhessen. Ez a kínai féllel is egyeztetett mandátum tartalmazta a külön létrehozott lebonyolító vegyes vállalat felállítását, a maximális árat, a finanszírozás módját (a kínai Eximbank által), illetve a kétvágányú és gyors személyközlekedésre is alkalmas műszaki tartalmat a mostani nyomvonal mentén. Azt hiszem, a munkánk sikeres volt, hiszen a magyar parlament áprilisban óriási egyetértésben elfogadta a szerződést – az LMP nem is ezt, hanem a projekt megvalósítási racionalitását vitatta. Az Európai Bizottság, ahová kötelező volt a szerződést és a beszerzési mellékletét februárban benyújtani, szintén jó tárgyalási alapnak minősítette ahhoz, hogy zöld utat adjon a beruházásnak. Ez nem egy különleges szaktudást igénylő műszaki projekt, mint mondjuk Paks II., hanem egy általános TEN törzsvonali paramétereket tükröző rekonstrukció. Tény: piaci alapon szinte lehetetlen felújítani egy ilyen szintű kétvágányos vonalat. Nem véletlen, hogy Európában 80-85 százalékos uniós támogatással épülnek hasonló kereskedelmi vasútvonalak, erre azonban EU-s támogatás helyett kínai hitelt vennénk fel. Bizonyára olyan stratégiai szempontok miatt döntött a kormány a projekt megépítése mellett, amelyek számításainkon túlmutattak, ez nem az én vagy a tárgyalási delegáció kompetenciája volt. Azt viszont tudni kell, hogy a szóban forgó vonal az uniós vasúti törzsvonalrendszer része, így 2030-ig mindenképpen fel kell újítani. Uniós pénz pedig erre a következő pénzügyi időszak során, vagyis 2020–2027 között nem jut. Ez is befolyásolhatta a politikai döntéshozatalt a konstrukciót illetően, akárcsak az, hogy a szerbek a maguk szakaszán a nyugati (nemcsak uniós, de a schengeni) kapcsolódás és a vonalon sűrűn fekvő nagyvárosaik miatt a projektet a következő időszakban biztosan megvalósítják. De újra hangsúlyozom, ez nem az én vagy az adminisztráció kompetenciája volt. A kormány döntött, mi legjobb tudásunk és hazafiságunk szerint végrehajtottuk a feladatot.