A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag. Mindez azért történhetett, mert attól tartott, hogy bajba kerül ő és légitársasága is. Ezt a kolumbiai polgári légi közlekedési igazgatóság vezetője, Alfredo Bocanegra közölte még szerdán.
A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni landolás előtt zuhant le, helyi idő szerint hétfőn este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.
A tragédia kapcsán áttekintettünk három légi balesetet, amelyeknél üzemanyaggal kapcsolatos problémák okoztak vészhelyzetet.
1983. július 23-án az Air Canada 143-as járata Edmontonba tartott Montréalból, ottawai megszakítással. A Boeing 767-200-as gép az út végső szakaszán 12 500 méteren (41 ezer lábon) kifogyott az üzemanyagból.
Először az ontariói Red Lake fölött szólalt meg a vészjelző, hogy gond van az üzemanyag nyomásával a gép bal oldalán. A pilóták azt hitték, a berendezéssel van probléma, és kikapcsolták a figyelmeztetést.
Nem sokkal később a jobb oldalról is hasonló jelzés érkezett, ezután pedig a pilóták úgy döntöttek, hogy Winnipeg felé veszik az irányt, kényszerleszállásra készültek.
A bal hajtómű közben leállt. Ahogy próbálták újraindítani, újabb vészjelzés szólalt meg, egy „bong”, aminek jelentése, hogy az összes hajtómű leállt. Ez minden pilóta rémálma, amit a kapitány elmondása szerint szimulátoros tréningeken sem hallottak vagy gyakoroltak.
A Boeing 767-es már csak vitorlázni tudott. A segédhajtómű, aminek az a rendeltetése, hogy elektromos áramot és pneumatikus nyomást adjon a földön vagy vészhelyzetben, nem segíthetett, mivel ugyanabból az üzemanyagtankból nyerte az energiát, amiből a hajtóművek.
A hidraulika-rendszert szintén a hajtómű látja el. Ennek hiányában a gép irányíthatatlanná válik. A 767-eseknél egy automatikusan működésbe lépő, légáramlattal hajtott kis turbina segítségével is lehet hidraulikus nyomást termelni. Vészhelyzetben ez automatikusan leereszkedik. Ennek segítségével kis ideig sikerült valamelyest kontrollálni a gépet.