Johnson beszéde különutas brit politikát vetít előre?

Izgalmas idők: hiába a brexit, a brit külpolitika nem kér az „erős emberekből”, és a szabad világ élére állna.

MNO
2016. 12. 02. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahhoz képest, hogy az emberek nagy része először azt sem tudta, sírjon-e vagy nevessen, mikor kiderült, hogy Boris Johnson lesz Nagy-Britannia külügyminisztere, a botrányairól és különcségéről elhíresült egykori londoni polgármester egész jól belejött az új munkájába is. 

Ma elmondott beszédében, amelyet a sajtó első jelentős külügyminiszteri beszédének nevezett, Johnson megállapította: a világ nincs jó formában. „Az erős ember kultusza dívik, és a demokrácia visszaszorulóban van”. A beszédében Boris Johnson a jog uralmára épülő liberális rend védelmezőjeként állította be az Egyesült Királyságot, amellyel élesen megkülönböztette Nagy-Britanniát azoktól, akik illiberális fordulattal kacérkodnak.

Ismeretes, 2014-ben Orbán Viktor tusnádfürdői beszédében az illiberális demokráciák sikeréről beszélt, ami akkor még megütközést keltett. Most csütörtökön a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) XV. plenáris ülésén, Budapesten, a Várkert Bazárban a magyar kormányfő úgy fogalmazott: sokan a mai napig nem értették meg a brexitet és Donald Trump győzelmét az amerikai elnökválasztáson, pedig ezek azt mutatják, a valóság győzött az ideológiák felett, nem nehéz megtalálni a párhuzamot ezen események és a 2010-ben indult magyar változások között.

Johnson azonban beszédében nyilvánvalóvá tette, hogy az Egyesült Királyság „az erős ember” kultusza ellen fellépve mindent megtesz azért, hogy a világ ne térjen vissza egy korábbi, brutálisabb állapotához. Hangsúlyozta: az Egyesült Királyság kiválásáról szóló döntést nem tartja beilleszthetőnek abba a politikai sokksorozatba, amelyet Donald Trump választási győzelme jelentett Amerikában és a szélsőjobb megerősödése Európában. „A június 23-i referendum óta erőfeszítések történnek arra, hogy az eredményt átpszichologizálják, és hogy a brit népnek káros indítékokat tulajdonítsanak. És sokan vannak, akik elhamarkodottan párhuzamot vontak populista mozgalmakkal a világ más részein” – fogalmazott Johnson, és kijelentette, hogy a kilépésre az emberek, ahogy jómaga is, nem idegengyűlöletből szavaztak, hanem éppen a demokráciába vetett hitük miatt.

Különösen fontosnak tetszik, hogy a beszéd alapján megállapítható: hiába ütött meg békülékenyebb hangot Oroszországgal Donald Trump megválasztott amerikai elnök, úgy tűnik, a politikai-ideológiai hasonlóságok ellenére a brit konzervatív kormány nem hajlandó egyezkedni Putyinnal. Johnson megjegyezte: a kapcsolatokat Oroszországgal mindaddig nem lehet normalizálni, amíg Moszkva folytatja Ukrajna destabilizálását, és Aleppó bombázását.

A programbeszéd persze programbeszéd, nehéz megjósolni ennek alapján, a gyakorlatban milyen lesz a brit külpolitika. (A beszédet a Chatham House honlapja videón is közzétette, a teljes, angol nyelvű leirat elérhető itt.)

Boris Johnson egyébként meglehetősen magasra tette a lécet. Meggyőződése, hogy Nagy-Britannia az Európai Unióból való kilépése után is globális szerepet játszik majd. Mi több, vezetnie kell a világot!

Azoknak, akik szerint most túl kicsik, túl gyengék és túl szegények vagyunk ahhoz, hogy befolyással legyünk a világra, azt válaszolom, vannak még néhányan, akik megértik, mire képes ez az ország és milyen hatással tud lenni

– üzente a kételkedőknek.

Kérdés, mit fog szólni ehhez az Egyesült Államok. A brit politika harciassága Moszkvával szemben kétségtelenül hidegháborús retorikai hagyomány is, ám Boris Johnson beszéde azt sejteti, hogy a Közel-Kelet egyes kérdéseiben is meglehetősen távol áll majd az új amerikai adminisztráció és a brit külügy elképzelése. Például Johnson nem ért egyet a leendő amerikai elnök Szíria-politikájával sem: ő Bassár el-Aszad elnököt tárgyalóasztalhoz kényszerítené, ami arra utalhat, hogy London számára elfogadhatatlan egy olyan rendezés, amely Aszad győzelmével, vagy hatalomban való megerősítésével járna.

Vannak azért közös pontok is: Johnson is sürgette, hogy Kínával és Kelet-Ázsiával a viszonyt ne csupán a kereskedelmi érdekek, hanem geopolitikai célok is meghatározzák. Johnson ugyancsak egyetért Trumppal abban, hogy minden tagállamnak növelnie kell hadi kiadásait és hozzájárulását a NATO költségvetéséhez. „Donald Trumpnak igaza van. Nem lehet igazolni azt, hogy egyetlen NATO-tag, Amerika, a szövetség védelmi költségvetésének 70 százalékát biztosítja, míg a többi huszonhét ország a maradék harminc százalékon osztozik.”

A külügyminiszter ezzel kapcsolatos megjegyzései közül a BBC kiemelte, hogy Johnson szerint az Egyesült Királyság nem fogja akadályozni azokat az európai erőfeszítéseket, amelyek szorosabb védelmi együttműködés kialakítását célozzák. „Ha ezt akarják, ám legyen” – mondta a brit külügyminiszter, ám figyelmeztetett, mindez nem történhet a NATO-ban vállalt kötelezettségek rovására.

A BBC híradásában megjegyzi: 2015 márciusában az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker kijelentette, hogy közös európai hadseregre lenne szükség az orosz és más fenyegetésekre is válaszképpen. 2016-ban pedig Csehország és Magyarország is kinyilvánította, hogy szükség van a közös hadseregre az EU biztonságának megerősítése érdekében. A közös haderő gondolata viszont nagy lendületet adott a brexit győzelmének a brit népszavazáson.

Itt azonban némi zavar lehet az erőben, ugyanis a BBC ugyanebben a híradásában arról számolt be, hogy a brit kormány szóvivője szerint semmiféle változás nem történt ebben az ügyben a brit álláspontban, és a jelenleg még EU-tag Egyesült Királyság nem ért egyet az európai véderő létrehozásában.

Félő, hogy a jog szerint akár egymillió uniós polgárt is kitoloncolás fenyeget Nagy-Britanniából az EU-ból való kilépést követő napon, legalábbis ha nem gyorsítják fel a státuszuk elbírálását – írta a The Guardian. Becslések szerint ha az országban jelenleg élő mintegy hárommillió uniós polgár benyújtaná az állandó lakhelyre vonatkozó kérelmét, akkor azok elbírálása a jelenlegi tempó mellett 47 évig tartana. A dokumentumot ugyanis egyáltalán nem uniós lakosok számára tervezték: a 85 oldalas nyomtatványon ezernyi adatot meg kell adni, például az adózásról, a bankszámláról, a külföldre tett utazásokról. Ráadásul csütörtöki statisztikák szerint a kérelmek mintegy 30 százalékát így is visszautasítják.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.