Francia–német harc jöhet az EU vezetéséért

Egyre több jel mutat arra, hogy az Európai Unió döntéshozatali rendszerét nem 28 tagállamra találták ki.

Kuthi Áron
2017. 01. 26. 12:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Külügyi és Külgazdasági Intézet (KKI) meghívására Budapesten előadó Martin Michelot francia biztonságpolitikai szakértő még ennél is borúsabb képet festett a német kancellár elé. Szerinte ugyanis még a francia baloldalról érkező Emanuel Macron is olyan befelé forduló gazdaságpolitikát épít, amely Donald Trump mintájára a „Vásárolj franciát” elvet követi. Persze szerinte is még mindig az a nézet uralkodik uniószerte, hogy a nemzetállami érdekek előtérbe hozatala csak lassíthatja a közös döntéshozatalt, és az ezekre hivatkozó tagállamokra kivétel nélkül úgy tekintenek, mint amelyek állandóan bedobálják a villáskulcsot a szerkezetbe. Mindenesetre Franciaország érdekes „dominója” lesz egy nemzetállamok által uralt Európa kialakulása felé.

Mint arra egy másik előadó, Slawomir Debski, a Lengyel Külügyi Intézet (PISM) igazgatója emlékeztetett, a franciák már 2005-ben referendumon jelezték, hogy nem fognak asszisztálni egy európai alkotmányhoz vezető út kikövezéséhez. (Akkor a franciák 55 százaléka utasította el a végül 2007-ben lisszaboni szerződés néven megismert joganyagot – a szerk.) Debski szerint a helyzet azóta nem változott, sőt megtörtént a brexit is, amely jelzi, hogy valami nagyon nem működik az EU-projektben. Persze mindezt máshonnan szemlélve „a projekt nem elég hatékony”. Azóta ráadásul az Európai Bizottságot teljesen nyilvánvaló politikai megbízatással ruháztuk fel, olyannyira, hogy az egész uniós döntéshozatali rendszert lényegében a biztosok határozzák meg. Viszont szerinte emiatt nem az uniós szerződések átírására kell törekedni, hanem arra, hogy a tagállamokat újra érdekeltté tegyük a döntéshozatalban.

Erről az átláthatósági problémáról és súlyos demokráciadeficittel járó hivatali túlterjeszkedésről ír egyébként friss cikkében az EUObserver unióügyi portál is, levonva a következtetést, hogy konszenzust 28 tagállam esetében lehetetlen elérni. Éppen emiatt alakult ki az Európai Parlament törvénykezési, érdekegyeztető munkáját megkerülő gyakorlat, hogy a bizottság egy küldöttje, tagországi diplomaták és EP-képviselők úgynevezett trilogue (a dialógus mintájára „trialógus”) találkozókon előre eldöntik az egyes indítványok sorsát, és a parlamentbe második olvasatra már el se jutnak a különböző döntésre előkészített törvénytervezetek. Ez éppen az átláthatóságot zárja ki, a társadalmi párbeszéd elmarad, az ügyek állásáról csak a lobbisták és jól értesült helyszíni újságírók értesülnek, ráadásul ezeket a találkozókat előre nem hirdetik ki, zárt ajtók mögött folynak és nem készül jegyzőkönyv sem. Tavaly 144, 2015-ben 230 ilyen zárt háromoldalú találkozó volt. Mint azt egy volt brit EP-képviselő a lapnak elmondta, a gyakorlat pont azután kezdett kialakulni, hogy tíz ország bebocsátást nyert az unióba 2004-ben, alaposan lelassítva, bonyolítva a döntéshozatalon. A cikkben foglaltakra Slawomir Debski úgy reagált, hogy valóban arról van szó, hogy demokratikus jogok sérülnek, viszont elismerte, hogy ha a döntéshozatali folyamat végig a teljes nyilvánosság előtt folyna, az egymásnak feszülő érdekek miatt egészen bizonyosan ellehetetlenülne a munka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.