Csak a megszokott ügymenet – így jellemezték szakértők Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter többnapos tokiói látogatásának eredményeit. A tárcavezető tegnap és hétfőn folytatott tárgyalásokat a kelet-ázsiai országban, többek között Kisida Fumio japán külügyminiszterrel, illetve a mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszterrel és a Suzuki elnök-vezérigazgatójával egyeztetett. A látogatásról közölt, hivatalos tájékoztatásban visszaköszön a tárca által 2017-re kitűzött, „diplomáciai rekordév” szellemisége. Az MTI-nek nyilatkozva Szijjártó a kétoldalú gazdasági kapcsolatok sikereit igyekezett kidomborítani. Közölte, Japán lett az első számú ázsiai befektető Magyarországon: 151 japán cég van jelen hazánkban, ezek eddig mintegy 4,4 milliárd dollárt (1276 milliárd forint) fektettek be. A külügyminiszter arra is emlékeztetett, hogy Közép-Európából Magyarország exportál a legtöbbet a kelet-ázsiai országba, és a jelenleg kétmilliárd dolláros kereskedelmi forgalom a jövőben tovább emelkedhet. Szijjártó a magyar vaddisznóhús exportjáról beszélt, de kilátásba helyezte japán autógyárak további magyarországi üzembővítéseit is.
A gazdasági sikerek azonban nem feltétlenül csak a kormány diplomáciai érzékének tulajdoníthatók. Külkereskedelmi forrásaink szerint az eredmények egy több évtizedes, történelmi távlatokra visszanyúló folyamat sorába illeszthetők bele. – Japán irányába a keleti nyitás harminc éve megtörtént – fogalmazott egyik forrásunk. Ennek megfelelően – a lapunknak nyilatkozó szakember szavai szerint – a kétoldalú kapcsolatok kvázi robotpilóta-üzemmódban haladnak. Szerinte a magyar külügy feladata ennek a viszonynak az ápolása.
– A Japánba irányuló magyar export meghatározó részét a hazánkba települt multinacionális cégek adják – ezt már Sűdy Zoltán korábbi nagykövet, a tokiói Dzsószai Egyetem vendégprofesszora mondta lapunk megkeresésére. A szakértő szerint bár emelkedik a magyar kis- és közepes vállalatok jelenléte az ázsiai országban, ez a folyamat kormányzati támogatásra szorul. Elsősorban a jó minőségű agrártermékekre lehet kereslet, de van piacuk az informatikai cikkeknek is. Az üzletet azonban hátráltatja a kulturális szakadék. Sűdy Zoltán ugyanakkor hozzátette, legfőképp a feltérképezetlen japán piac okoz problémát.