Az Afrika partjaitól nyugatra fekvő Kanári-szigetcsoport része Tenerife. Nyolcvanegy kilométer hosszú és 45 kilométer széles. A sziget északi felén lévő repülőtér, amely a Los Rodeos nevet kapta, kisebb komplexum, amely főként a szigetek közötti és spanyolországi légi forgalmat látja el.
A tenerifei katasztrófához vezető események azonban nem itt, hanem Gran Canarián kezdődtek. 1977. március 27-én dél és egy óra között a szeparatista Fuerzas Armadas Guanches (a Kanári-szigetek autonómiájáért harcoló csoport) tagjai bombát robbantottak a Las Palmas nemzetközi repülőtéren. A detonációban senki sem halt meg, de az óriási káosz, a sebesültek és egy második pokolgépes fenyegetés hatására a hatóságok úgy döntöttek, hogy bezárják a repülőteret. Ekkor irányítottak át számos gépet Tenerifére, köztük a két szerencsétlenül járt Jumbót is.
Ezek egyike, a Pan Am 1736-os járata Los Angelesből New Yorkon át repült Las Palmasra. A Clipper Victor névre keresztelt Boeing 747-121-es 380 utast szállított.
A Clipper Victor már addig sem számított szerencsés gépnek, 1970-ben egy kubai férfi eltérítette a Puerto Ricóba tartó repülőt Havannába. A megpróbáltatás után a Clipper végül szerencsésen landolt, és az utasoknak nem esett bajuk, ám ez volt az első Jumbo Jet, ami eltérítés „áldozata” lett.
A tenerifei katasztrófa másik szerencsétlenül járt gépe a KLM holland légitársaság 4805-ös járata volt, amely Amszterdamból tartott szintén Las Palmasra. A Boeing 747-206B típusú repülőt Veldhuyzen van Zanten kapitány vezette, aki a cég elismert vezető repülésoktatója is volt.
Miután mindkét járat sikeresen landolt Los Rodeoson, azt az utasítást kapták, hogy a túlzott forgalom miatt várakozzanak az egyetlen, 12-es számú futópályával (a sokszor kifutópályaként használt szó szakszerű megnevezése a futópálya) párhuzamos elsődleges gurulóúton. Ez addigra annyira tele volt, hogy a felét gépek egymásutánja torlaszolta el. Ide került később még egy norvég Boeing 737-es, a SATA DC-8-asa és egy dán Boeing 727-es is. Innentől kezdve a gurulópálya alkalmatlanná vált fő funkciójára, így alternatív megoldásként a felszálló gépeknek a futópályán kellett végiggurulniuk ahhoz, hogy a pálya végén 180 fokot fordulva felvegyék a felszállópozíciót.