Whisky helyett a vodka felé terel a válság

Kevesebb import szesz és hús fogy, trendivé váltak a hazai termékek. Így alkalmazkodtak az oroszok a válsághoz.

Stier Gábor
2017. 03. 06. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Import whisky helyett hazai vodkára tért át a válság hatására az orosz középosztály. Mindez az égetett szeszes italok legnagyobb gyártójának, a Diageónak a forgalmazási adataiból derül ki. Mint a cég oroszországi leányvállalatának igazgatója fogalmazott, e réteg anyagi bázisa éppen formálódik, így érzékenyen érintette a bevételek visszaesése, amelyre válaszul első lépésként a prémium italok helyett a megszokott és olcsóbb, e piac 85 százalékát egyébként is uraló hazai márkák felé fordultak. Ebben Szvetlana Naumova szerint a pénzügyi megfontolások mellett közrejátszik az is, hogy a megváltozott közhangulatban trendi lett orosz termékeket fogyasztani.

A válság mellett a szankciók és ellenszankciók az orosz mezőgazdaságnak adtak különösen nagy lendületet. A húsok és a tejtermékek polcait elérhető áron minőségi hazai termékek töltik meg, a választék is lenyűgöző. Ráéreztek a piaci résre a belarusz termelők is, így manapság már keveseknek hiányzik a korábban megszokott finn vagy holland sajt. Az európai mediterrán térségből érkezett árukat a chilei, venezuelai vagy arab termékek váltják ki.

Az igazi problémát nem is a szankciók, hanem az olajár esése miatt a rubel devalválódása, az infláció növekedése, ezzel a fizetések vásárlóértékének csökkenése és a gazdaság zsugorodása következtében a munkahelyek veszélybe kerülése okozták. Sokan most csak részmunkaidőben dolgoznak, ami komoly problémát okoz akkor, amikor a teljes fizetés értéke sem a régi.

A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a szovjet időkben elveszett lehetőségeket is bepótolni akaró, költekezésben sokszor határt nem nagyon ismerő oroszok manapság szabadulni igyekeznek hiteleiktől, újakat nem vesznek fel, és nagyon is megnézik, mire adnak ki pénzt. A Romir szociológiai intézet felmérése kimutatta, a lakosság 90 százaléka takarékos üzemmódra állt át. A tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet tavaly 20 százalékkal esett, az élelmiszereken pedig a megkérdezettek 43 százaléka spórol, például úgy, hogy ritkábban vásárol húst. Egy másik felmérés szerint az oroszok harmada akár a minőség rovására is olcsóbb márkákat vásárol, 25 százalékuk kevesebbet költ étkezésre, 22 százalék lemond néhány számára luxusterméket, míg 15 százalék pedig eleve ritkábban jár boltba. A többség fogyasztói kosarában a kenyér, a krumpli és a tejtermékek dominálnak, kiszorítva a gyümölcsöket, a halat és a drágább alkoholt. Az állami közvélemény-kutató intézet, a VCIOM adatai azt mutatják, hogy elsősorban az idősek és az alacsony keresetűek fogják vissza a kiadásaikat, ami nemcsak a vásárlásokban jelentkezik, de abban is, hogy szinte teljesen lemondanak a szórakozásról. S bár a budapesti járatok most is állandóan tele vannak, Hévízen is rengeteg az orosz, tavaly a Levada Központ által megkérdezettek 26 százaléka mondott le a szokásos nyári üdülésről, ami 2000 óta a legmagasabb arány.

Az oroszok ennek ellenére optimisták, a felmérésekből kiderül, a társadalom több mint fele elégedett az életével. E derűlátást szociológusok mindenekelőtt azzal magyarázzák, hogy a lakosság alkalmazkodott a válsághoz, és megbékélt vele. Mindehhez felméréseikre alapozva hozzáteszik, hogy az oroszok boldogságát messze nem csupán az anyagiak határozzák meg. A többség (56 százalék) az ország helyzetét is kedvezőbben ítéli meg, mint egy évvel korábban. Nem véletlenül, hiszen a gazdaság, ha lassan is, de kilábal a válságból. Szárnyalni ugyan mostanában aligha fog, 49 dolláros olajárral számolva 5,7 százalékos infláció mellett azonban még az IMF is egyszázalékos növekedést vár az idén, a Moody’s nemzetközi hitelminősítő pedig stabilra javította az ország adósságbesorolását.

Tévedtek tehát azok, akik arra számítottak, hogy a szankciók és az olajár esése kiélezi a szociális helyzetet és a hatalom ellen fordítja a társadalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.