Lerángattak egy utast a gépről, hogy legyen hely a társaság embereinek

A légitársaság bocsánatot kért, de szerinte kénytelen volt leszállítani az utast a túlfoglalt gépről.

MTI
2017. 04. 11. 4:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Országos felháborodást keltett az Egyesült Államokban, hogy a United Airlines egyik járatáról Chicagóban erőszakkal leszállítottak egy utast és a feleségét, mert kellett az ülőhely a légitársaság alkalmazottainak.

A United több jegyet adott el a járatra, mint ahány utas beszállására számított, és így nem maradt ülőhely az alkalmazottaknak, akiket a légitársaság a gépen el akart vinni. Ilyen esetben megkérdezik az utasokat, hogy melyikük volna hajlandó leszállni a gépről, és elutazni egy későbbivel. A United Chicagóból Kentuckyba tartó járatán ezúttal nem jelentkezett senki, ezért a biztonsági őrök kiválasztották a szóban forgó ázsiai származású, amerikai állampolgárságú idősebb férfit és a feleségét, s felszólították őket, hogy szálljanak le.

A férfi azonban nem volt hajlandó leszállni, azt mondta, orvos, és sietnie kell a betegeihez. Ekkor a biztonságiak megragadták, a fejét az ülése fejtámaszának ütötték, majd leszorították a folyosó padlójára, és a hátán húzva vitték ki a repülőgépből.

A gép utasait sokkolta az eljárás, egyikük felvette a jelenetet a mobiltelefonjával, az erőszakot rögzítő képek elárasztották az internetet és az amerikai országos televíziók híreit. A légitársaság bocsánatot kért, de hozzátette: mivel az utas nem volt hajlandó leszállni annak ellenére sem, hogy felajánlottak neki egy másik járatot vagy egy utalványt, így „kénytelenek” voltak leszállítani. A légiforgalmi hatóság azonban hétfőn közölte, hogy a biztonsági emberek nem az előírásoknak megfelelően jártak el, ezért vizsgálatot indítottak ellenük, amelynek idejére felmentették őket a munkavégzés alól.

Az Egyesült Államokban gyakori – és nem törvényellenes –, hogy több repülőjegyet adnak el, mint ahány utas felfér a gépre, arra számítva, hogy néhányan úgysem érnek oda időben, vagy meggondolják magukat. A megjelenő, de hoppon maradó utast a légitársaság vagy felkéri, hogy önként mondjon le az utazásról, vagy másik járatot, illetve jegyre költhető utalványt kínál fel neki. Tavaly a tizenkét legnagyobb amerikai légitársaságnál 434 ezer utas volt kénytelen ilyen okok miatt lemondani az utazásról. A leggyakrabban a Delta Airlines él a módszerrel: tavaly a Deltánál 130 ezer utas mondott le az utazásról. Ha azonban valaki mégsem akar visszalépni, a légitársaságnak jogában áll – az érvényes jegy ellenére is – megtagadni tőle a beszállást, vagy ha már a gépen van, akkor erőszakkal is leszállíttathatja.

A kompenzációt annak arányában fizetik, hogy milyen sokat késik az utas az eredetileg tervezett időponthoz képest. Ha viszont a légitársaság egy órán belül egy másik járattal elviszi őt a célállomásra, akkor nem jár kártérítés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.