Az orosz geostratégiai gondolkodásban a kétezres évek közepén lezajló fordulat lényegét még tíz évvel ezelőtt fogalmazta meg ekképpen Dmitrij Trenyin orosz politológus. A Szovjetunió sértetten és frusztráltan, identitásválság és útkeresés közepette megélt szétesése után Oroszország visszatért saját történelmi pályájára. Vlagyimir Putyin személyében újra megjelent a „cár”, aki nagy elődeihez hasonlóan magára nézve kötelezőnek tekinti az orosz földek összeszedését. Ennek a pályának központi eleme a birodalmiság, amely az orosz mentalitás és identitás szerves része. Nem véletlen, hogy a tér, a birodalom végtelennek látszó térsége Oroszország eposzi jelzőjévé vált a klasszikus irodalmi hagyományban. Puskintól Tolsztojig a legnagyobbakat is magával ragadta a birodalom dicsőítésének kihívása, és az orosz irodalom általában véve is alapvető közvetítő szerepet játszik a birodalmi szempont érvényesülésében.
Oroszország soha nem volt nemzetállam, mindig birodalom volt. A nemzeti identitás érzése éppúgy hiányzott az 1917-es összeomláskor a cári alattvalókból, mint az 1991-es széteséskor a szovjet társadalomból. Ekkor végül a nemzeti öntudat diadalmaskodott a szovjet identitás felett, azonban negyedszázad elteltével is sokan gondolják úgy, hogy Oroszországnak missziója van. Mégpedig a térség népeinek a vezetése. Mint e küldetés első számú mai ideológusa, Alekszandr Dugin hirdeti, vissza kell fordítani Eurázsia perifériára szorulását, és ezeket a területeket mint a történelem tengelyét Oroszország vezetésével újra kell egyesíteni. Dugin nyíltan kimondja: Oroszország egyik leglényegesebb geopolitikai igénye a birodalomépítés. Ez a nagyhatalmi léttel párosuló hagyomány, bár rendkívül szofisztikált módon, kétségkívül tetten érhető a putyini külpolitikában is. Új orosz nemzetépítés zajlik a szemünk előtt, amivel párhuzamosan visszaerősödik a birodalmi tudat is. A külső szemlélő ezt a nemzeti és a birodalmi gondolkodás közötti versenyfutásnak látja, ám a kettő az orosz fejekben jól megfér egymás mellett.