A BBC autós sikersorozata, a hazánkban is népszerű Top Gear kivételes karriert futott be Kínában. A brit dokumentumshow kínai változatát 2014-ben kezdték forgatni, s a helyi celebritásokkal vezetett műsor második évadját már több mint 200 millió néző követte. A siker a producerek érdeklődését is felkeltette. Az idén adásba került Top Gear anyasorozat 24. évadába a Shanghai Media Group is bevásárolta magát, a brit közmédiával kötött szerződésük értelmében a cég az évad sugárzásához Kínában kizárólagos jogot kapott.
Aki ellátogat az ázsiai ország keleti partvidékére, a nyüzsgő nagyvárosokban maga is meggyőződhet a kínaiakon úrrá lett autóőrületről. Amíg a középosztály státusszimbólumává az okostelefon vált, a módosabb kínai nem sajnálja a pénzt arra, hogy drága órák és luxusautók megvásárlásával mutogassa vagyonát. Az ázsiai gazdaság pedig aligha van pénzszűkében, a közutakon ezért egyre sűrűbben találkozhatunk méregdrága ritkaságokkal. A forró pekingi nyár egyik visszatérő jelensége a többsávos út közepén lefulladt, nagy teljesítményű sportautó: a kínai vásárló látszólag nehezen fogadja el, hogy a Ferrarik, Lamborghinik versenypályára gyártott motorjai nehezen viselik el, ha rekkenő hőségben, többórás dugóban járatják őket. Hogy a kínai ember a jó autó szerelmese, egy most felkapott Audi reklám is bizonyítja. A BBC számolt be a kínai piacra készített hirdetésről, ami az autóvásárlást és a nősülést ugyanolyan súlyú döntésnek mutatja be. A brit hírportál szerint a szexistának bélyegzett reklám a kínai szociális média felhasználóit felháborította.
Az autók iránti vonzalom a statisztikákban is megmutatkozik. Kína 2009-ben vált a világ legnagyobb autópiacává, a Nikkei hírügynökség adatai szerint 2016-ban több mint 24 millió személyautót adtak el, ami 15 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az Autoweek amerikai szakportál pedig arról írt, különösen a felső kategóriás típusokat gyártók profitálnak a kínai piacból. A McLaren megduplázta eladását 2016-ban, a brit Aston Martin pedig a tavaly eladott 170 autóhoz képest idén 270 darabban tűzte ki a célszámot. A luxusautók piaca annak ellenére bővül, hogy a Kínai Kommunista Párt különadóval szorítaná vissza a fényűzést. A tavaly decemberben bevezetett rendelet szerint az 1,3 millió jüannál (51 millió forint) drágább autók vásárlása esetén az ár 10 százalékát kell az államnak befizetni. Erre jön rá egy a motor méretétől függően meghatározott további díj, ami akár az autó értékének 40 százalékát is elérheti. A határozott fellépés régóta váratott magára, hiszen Hszi Csin-ping (Xi Jinping) államfő 2013-ban hirdette meg antikorrupciós kampányát, amit részben éppen a kirívó társadalmi egyenlőtlenségek miatti elégedetlenség motivált.