Több millió svéd autótulajdonos adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe egy nagy méretű adatszivárgás következtében. A most napvilágra került botrány 2015-re nyúlik vissza, az ipari és innovációs minisztérium alá tartozó közlekedési hatóság (Nemzeti Szállítmányozási Hivatal) – amely a közúti közlekedési bírságtól a hajójegyekig mindent felügyel – akkor szerződött le az IBM-mel, hogy az érzékeny adatokat tartalmazó kormányzati adatbázisokat és hálózatokat kezelje. Viszont a minisztérium a felhőbe feltöltött információkat az IBM-en keresztül olyan, immár külföldi céges partnerekkel, szerződött felekkel osztotta meg, amelyek nyilvánvalóan nem estek át nemzetbiztonsági átvilágításon.
A szociáldemokrata kormányra nézve igencsak kínos ügynek nem ez a durvábbik része, hanem az, hogy mivel járműtulajdonos nemcsak magánszemély lehet, hanem a katonaság, a rendőrség is, a rendfenntartók járműire és pénzszállító autók útvonalaira vonatkozó információk is kikerültek, együtt a bírói védelem alatt álló személyek egyes adataival.
A svéd hatóságok ugyanakkor nemzetbiztonsági okokból nem ismertették, hogy valós nemzetbiztonsági kockázat felmerült-e a szivárgás nyomán. A helyzet odáig fajult, hogy a botrány miatt válságba kerülhet a kisebbségben lévő svéd kormány. Az ellenzék ugyanis szerdán már három miniszter lemondását követelte az informatikai botrány miatt.
A svéd köztelevízió kiderítette, hogy a közlekedési hatóság belső ellenőre már tavalyelőtt jelezte, egyes informatikai szerződések felvetik a jogszabályellenességet, de semmi nem történt. A hatóság igazgatósági elnöke így két éve tudhatott a bajokról. Rolf Annerberget ezért most pénzbüntetés megfizetésére kötelezték, lemondását pedig a múlt héten jelentette be személyesen a közlekedési miniszter.
A médiabeszámolók szerint az adatok szivárgását, így akár nagy tömegű ellopását az is megkönnyítette, hogy – akárcsak a BKK online jegyvásárlási rendszerével, illetve a vele kapcsolatos, a felhasználók által feltárt biztonsági rés esetében – az adatokat itt is egyszerű szöveges formátumban továbbították.
Az ügy után nyomozó lapoknak csak mostanra sikerült összerakni a mozaikot. A közlekedési hatóságnál már idén januárban tudni lehetett, hogy valami nincs rendjén, akkor rúgták ki ugyanis a vezérigazgatót, aki át nem világított romániai, csehországi és szerbiai IBM-adminisztrátorok számára tette lehetővé a hozzáférést az érzékeny adatokhoz. Sőt, a ma már egy neves informatikai cégnél dolgozó Kalóz Párt alapítója szerint a hadsereg vadászpilótáinak, elitkommandósainak lakcíme, fényképe és például egy ország katonai megszállása esetén létfontosságú, a hidak teherbírására vonatkozó adatok is kikerültek. Rick Falkvinge szerint nagyon súlyos a baj, mert a rendőrségi adatbázis is léket kapott, így milliók személyiségi joga sérülhetett.
Ewamari Häggkvist ügyész a svéd közrádiónak úgy nyilatkozott, bár nem tiltja törvény államigazgatási szervnek külföldi informatikai szolgáltató igénybe vételét, ilyen esetekben szigorú nemzetbiztonsági felügyelet szükséges.