Brüsszel tehetetlen Varsó ellen, nincs eszköze a lengyel kormány megfékezésére

Ölbe tett kézzel kénytelen végignézni az Európai Unió a lengyel drámát?

Ruzsbaczky Zoltán
2017. 07. 24. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben szerda óta minden nap ezrek tüntetnek a lengyel városok utcáin az antidemokratikusnak bélyegzett igazságügyi reformok miatt, továbbra is kétséges, hogy az Európai Unió a szavakon túl képes hatékonyan fellépni Varsóval szemben. Mert bár Frans Timmermans bizottsági alelnök – akit Orbán Viktor Tusnádfürdőn az EU főinkvizítorának nevezett – szerdán arról beszélt, példátlanul közel járnak a jogi atombombaként emlegetett 7. cikkely bevetéséhez, amely végső soron Lengyelország szavazati jogának megvonásával is járhat, a folyamat olyan hosszú és körülményes, hogy kérdéses, egyáltalán eredményre vezet-e valaha. Korábban is fenyegettek meg vele tagállamokat, például legutóbb épp Magyarországot, eddig ténylegesen mégsem vetették be senki ellen. Brüsszeli névtelen források a múlt héten a Bruxinfónak márpedig arról nyilatkoztak, a Bizottság csak akkor indítja meg a hadjáratot, ha úgy látja, végig is tudja vinni.

Persze Brüsszelnek elméletileg van más lehetősége is, megfogalmazhat például egy újabb ajánlást a lengyel jogállamisággal kapcsolatban – az eddigi kettő nem bizonyult eredményesnek –, szerdán pedig akár újabb kötelezettségszegési eljárást zúdíthat Varsó nyakába. Ezt viszont illik a helyén kezelni, a legutóbbi összesítés szerint 2016 végén nem kevesebb mint 1657 ilyen eljárás zajlott az uniós tagállamok ellen, a folyamat vége pedig ritkán hoz érdemi változást. Úgy tűnik tehát, a puszta fenyegetésen kívül Brüsszelnek kevés a tényleges eszköze a lengyel kormány megfékezésére.

A hét végén Orbán Viktor is védelmébe vette a varsói kormányt. – A lengyelek az igazságszolgáltatási rendszerükkel összefüggésben semmi olyat nem csináltak, ami kívül esne az uniós elveken, eszméken – mondta a kormányfő tusványosi beszédében, kettős mérce alkalmazásával vádolva Brüsszelt. Márpedig ha más tagállamok, például a V4-es Csehország vagy Szlovákia is csatlakozik a magyar kormányfőhöz, az azonnal le is állítana bármiféle regulázó folyamatot. Persze nem biztos, hogy a V4 egységesen tudna fellépni az ügyben, a múlt héten ugyanis Robert Pelikán cseh igazságügyi miniszter levélben fejezte ki aggodalmát a lengyel reform miatt.

Akár Lengyelországon belül is megoldódhat az igazságszolgáltatási reform körüli hercehurca, hiszen a szombat hajnalban a szenátus által is elfogadott törvényt Andrzej Duda államfőnek is szentesítenie kellene. A lengyel elnök viszont hétfőn bejelentette, hogy megvétózza a legfelsőbb bíróságról és az országos igazságszolgáltatási tanácsról szóló törvényt. 

Nyomást gyakorolhat továbbá a kormányra, ha a tüntetések folytatódnak; szombaton például Lech Walesa volt elnök, a rendszerváltás egyik vezéralakja is a demokrácia védelmére hívta fel az igazságügyi reform ellen demonstrálókat.

Beata Szydlo kormányának távolról sem a mostani az első meredek lépése. Több mint egy éve próbálja például kiterjeszteni hatalmát az alkotmánybíróságra, az állami hirdetések baráti sajtótermékekhez juttatásával komolyan befolyásolta a médiapiacot, valamint a közmédia fölött is rendkívüli kontrollt gyakorol. A mostani reform a bírálatok szerint sérti a bírói függetlenség elvét, és példátlan jogköröket ad a kormánynak, azon belül az igazságügyi miniszternek az igazságszolgáltatás befolyásolására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.