Kínában hagyományos üdvözlési forma, hogy a férfiak egymás hasát paskolják meg. A baráti gesztusnak összetett jelentése van. Részben célzás a látványos anyagi jólétre, másrészt, éppúgy, mint Nyugaton, a ruha alatt kerekedő has a korral járó elkényelmesedés jele is. Ezért bár a haspaskolás egyértelműen baráti gesztus, lényegében egymás szekálásáról szól.
Mégis, a jólétet szimbolizáló nagy has tekintélyt kölcsönöz, ezért arra a kínai ember hagyományosan büszke. A mai napig látni az utcán pólójukat feltűrt férfiakat, akik kidüllesztik „idomaikat”, a pocakot birtokosa sokatmondóan csapkodja egy-egy vita hevében. Kérdés, hogy e tradíció megváltozik-e majd, ugyanis a XXI. századra kiteljesedett globalizáció és robbanásszerű anyagi jólét nem várt társadalmi problémákat generált. A fiatalok ízlését a globális konzumkultúra diktálja, a nagy hasú férfiak így kimentek a divatból. Ez nemcsak a városi, középosztálybeli fiatalok külsején látszik meg, hanem a sport- és táplálékkiegészítő-ipar statisztikái is új trendekről árulkodnak. A Financial Times idei cikkében számolt be arról, hogy 2008 óta megduplázódott az eladott fitneszterembérletek száma, sportruházatokból pedig 11 százalékkal többet adtak el tavaly, mint 2015-ben. A jogilag hézagosan szabályozott táplálékkiegészítők terén pedig Kína jelenleg az Egyesült Államok után a második legnagyobb piac.
A kínai néplélek ugyanakkor nem heverte ki a múlt pusztító éhínségeit. Kifejezetten él a köztudatban például a XX. század legsúlyosabb, 1958 és 1961 közötti időszaka, amikor legalább 15 millió ember halt éhen. Érthető, hogy a jólét megrészegítette a társadalmat, az ételfogyasztás ezért drasztikus növekedésnek indult. Leglátványosabban a múlt klasszikus hiányterméke, a hús utáni igény nőtt meg. Egy év alatt átlagosan 63 kilogrammot fogyaszt el belőle egy kínai ember, ez a szám 1982-ben csupán 13 kilogramm volt. A népköztársaságban a húsfogyasztás ökológiai lábnyoma a Kommunista Pártot is aggasztani kezdte, ezért tavaly programot indított visszafogására, a vezetés 2030-ig 50 százalékkal csökkentené a mértékét. Látszólag semmi nem szabja azonban gátját a gyorséttermek terjeszkedésének. A McDonald’s a múlt héten jelentette be, hogy csaknem megduplázza üzleteinek számát Kínában, a most működő 2500 gyorsétterem mellé további 2000-et nyit majd. Az amerikai cég a kisebb városokat célozza meg, ezzel a tervek szerint a következő öt évben két számjegyű növekedést biztosítanak.