A Sárga-tenger mentén fekvő kínai kikötőváros, Tiencsin (Tianjin) a pekingi diákok egyik népszerű turisztikai úti céljának számít. Részben homokos tengerpartja miatt, másrészt mert a XIX–XX. században itt berendezkedő európai hatalmak, közöttük az Osztrák–Magyar Monarchia egy sor neoklasszicista épülettel hagyott nyomot a városon, ezek látványa pedig jelentősen csökkenti a Nyugatról érkező, Pekingben veszteglő diákok honvágyát.
Tiencsin népszerűségének oka azonban kétségkívül abban is keresendő, hogy kínai léptékkel nézve a főváros szomszédságában van. Alig 170 kilométerre fekszik Pekingtől, és egy óránként 300 kilométerrel közlekedő, nagy sebességű vasút köti össze vele. Így pedig az az abszurd helyzet állt elő, hogy a jellemzően északon lakó egyetemistának másfél órát kell metróznia a Peking Déli pályaudvarhoz, hogy aztán körülbelül 25 perc alatt a sárga-tenger-parti városba érkezzen. A nagyjából Budapest–Balaton-felvidék utazási távolságot a technológiához méltó körülmények között tehetjük meg. Körülbelül 2000 forintnak megfelelő jüan (ha akad kínai ismerősünk, ennél is olcsóbb) egy másodosztályú jegy ára; cserébe a halkan suhanó szerelvényen egy viszonylag kényelmes ülést kapunk. Alig érezhető a sebesség, a vasúti kocsikban kijelző tájékoztat minket, hogy éppen milyen gyorsan haladunk.
Ugyanezt a szolgáltatást Kínában összesen 22 ezer kilométer hosszan vehetjük igénybe. A 2016. év végi adatok szerint eddig ekkora távon épült ki a nagy sebességű vasutak hálózata, ez a világon működő ilyen szolgáltatás 60 százalékát teszi ki. Mindezt 2007 óta érte el Kína, akkor adták át az első ilyen sebességre képes vasútvonalat. A 2008-as gazdasági világválság során a vezetés a fejlesztésbe menekült, a lendületet egy 2011-es tragikus vonatbaleset törte meg; ugyanebben az évben korrupció vádjával letartóztatták a kínai vasútprogram atyját, Liu Cse-csünt (Liu Zhijun).
A gőzerővel zajló fejlesztés viszont ismét felgyorsult. 2025-ig a tervek szerint Kína további 15 ezer kilométerrel bővíti nagy sebességű vasúti hálózatát, a cél, hogy 2035-ben elérje a 45 ezer kilométert.