Hazatért a túszdráma főszereplője

Negyven éve sértetlenül szabadították ki a Lufthansa eltérített Boeing 737-esének utasait Szomáliában.

Garamvölgyi Flóra
2017. 10. 19. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki. A Lufthansa utasszállítóját szétszerelt állapotban az orosz Volga-Dnyepr cargo-légitársaság An–124-es óriásgépe szállította Brazíliából Friedrichshafenbe, ahol a restaurálási munkálatok után a Dornier múzeumban tekinthetik majd meg az érdeklődök a sokat látott gépmadarat.

A gép 1977-ben indult útnak Palma de Mallorcáról Frankfurtba 86 gyanútlan utassal és 5 fős személyzetével, ám egy palesztin terroristacsoport átvette a gép felett az uralmat a Földközi-tenger légterében. Először Rómában álltak meg tankolni, majd Ciprus szigete felé vették az irányt, és Larnakában szálltak le.

A német kommandósok ekkor már a gép nyomába eredtek, de mire a szigetországba értek, bottal üthették a nyomát: az eltérített utasszállító ekkor már a Közel-Kelet felé tartott. A palesztin terroristák azt tervezték, hogy a gép Bejrútban, Damaszkuszban, Bagdadban vagy Kuvaitban száll majd le, de sehol sem kaptak erre engedélyt a hatóságoktól és az irányítástól, végül a következő állomás Bahrein lett, onnan pedig Dubaiba repültek át a halálra rémült túszokkal.

A 181-es járat kapitánya időközben rejtett üzenetekkel próbálta segíteni a hatóságok munkáját, hogy minél többet tudjanak meg a támadókról és persze a gép pontos irányáról. A terroristák között két férfi és két nő volt, akik akciójukkal a Hans-Martin Schleyert, a Német Gyáriparosok Szövetsége elnökét elrabló németországi terroristacsoporttal, a Vörös Hadsereg Frakcióval (RAF) működtek együtt. A gép eltérítői ekkorra már azt követelték, hogy bocsássák szabadon a korábban letartóztatott tizenegy német és két török társukat a túszokért cserébe, de a bonni kormány hallani sem akart erről az alkuról.

A Landshut a fullasztóan forró Dubaiból a jemeni Adenbe indult tovább, ahol a gépnek kényszerleszállást kellett végrehajtania, mivel fogytán volt az üzemanyaga. Az utasszállító nem kapott leszállási engedélyt, a hadsereg pedig teherautókkal blokkolta a futópályát, ráadásul az időjárás sem volt éppen kedvező a landoláshoz. Ennek ellenére a személyzet úgy döntött, leszállnak. A pálya melletti a homokos biztonsági sávban álltak meg, ahol a leszállás után kétségbeesve vették észre, hogy sérülések keletkeztek a repülőgépen. A hangulat egyre feszültebb lett a túszok és a terroristák között. A gép eltérítői minél hamarabb tovább akartak indulni, azonban a kapitány, Jürgen Schuman kijelentette, hogy addig nem hajlandó felszállni, amíg saját maga nem ellenőrizte kívülről a hajtóművek és a futóművek állapotát. Nagy nehezen engedélyt kapott a túszejtőktől, amit arra igyekezett kihasználni, hogy minél több üzenetet juttasson el a hatóságoknak. Az időhúzás a terroristáknak is feltűnt, és a késve visszaérkező kapitányt agyonlőtték. A gép vezetését a másodpilóta, Jürgen Vietor vette át, akire ráparancsoltak, hogy Szomáliába, Mogadishuba irányítsa a megtépázott Boeinget.

A német hatóságok közben folyamatosan tárgyaltak a terroristákkal, végül a válságstáb – az élen Helmut Schmidt kancellárral – úgy határozott, hogy nem várhatnak tovább a túszok kimentésével, akik ekkor már öt napja rettegésben töltötték minden pillanatukat. Negyven éve, október 17-én éjjel a német különleges szolgálat, a GSG–9 kommandósai megrohamozták a Landshutot, és az összes túszt kiszabadították. Az akció közben három terroristát agyonlőttek, köztük azt is, aki kivégezte a gép kapitányát.

Eközben a stuttgart–stammheimi börtön biztonsági szárnyában öngyilkos lett Andreas Baader, Jan-Carl Raspe, valamint Gudrun Ensslin hirhedt RAF-terroristákat, akiket a géprablók ki akartak szabadítani. Egy napra rá megtalálták Schleyer holttestét is.

A legendás utasszállító a terrorcselekmény után a Lufthansa színeiben repült tovább egészen 1985-ig, végül a brazil légitársaság tulajdonába került. Később, miután kivonták a szolgálatból, a brazil Fortaleza reptérre került, a „repülőgéptemetőbe”, ahol évekig leselejtezettként állt, méltatlanul, a dzsungel közepén. Németország évekig tervezte, hogy hazaszállíttatja majd, és a drámai esetnek állít emléket a Boeinggel.

A Landshut ünnepélyes visszatérésekor ott voltak Frankfurtban a túszdráma túlélői is, akik felidézték azt az öt borzalmas napot, amikor szinte minden pillanatban egyre reménytelenebbnek tűnt a gondolat, hogy túlélik majd a támadást. Köztük volt Vietor is, aki tisztán emlékezett arra, hogy melyik terroristával hol végeztek a kommandósok: Mahmudot, a támadók vezetőjét a kabin első részében lőtték agyon. De ott volt az az asszony is, akit csak „Mogadishu angyalaként” emlegettek az utasok, mert többször is félelmet nem ismerve szembeszállt a gép eltérítőivel, a többiek biztonsága érdekében – Gabriele von Lutzau utaskísérőként dolgozott a 181-es járaton. Ő a gép egyik vészkijáratán át hagyta el a fedélzetet, amikor megindult az evakuálás. Mint mondja, hihetetlen szerencsének élte meg, hogy jól végződött a repülő megrohamozása és hogy élve kijutottak. A mai napig tisztán emlékszik arra a pillanatra, amikor végre lecsúszott a szárnyon és visszakapta a szabadságát, ami az ezt megelőző napokban végleg elveszettnek tűnt. Lutzau számára nagyon fontos volt, hogy a szimbólummá vált, eltérített, megsérült repülőgép visszakerüljön Németországba, ahová eredetileg is tartott.

Sigmar Gabriel német külügyminiszter a Landshutot és utasainak kiszabadítását egy szabad társadalom megtestesült szimbólumának nevezte. A Bodeni-tó partján lévő Friedrichshafen Dornier múzeumának vezetői azt tervezik, hogy az egykori 181-es járat fedélzetét felújítják, és a kabinban egy látványos kiállítást rendeznek be, amely a gép történetét és az elképesztő mentőakciót mutatja majd be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.