A gender az úr a svéd egyházban

Politikailag korrekt nyelvezettel akarnak új híveket szerezni a lutheránusok. Hódít az újbeszél Svédországban.

Kuthi Áron
2017. 11. 27. 10:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három évtized után frissítette egyházi szabályzatát a svéd lutheránus egyház, Svédország hivatalos egyháza (Svenska Kyrkan), Istent mostantól nem javallott Úrnak szólítani, és a hímnemű személyes névmást is ejteni kell, mert ezek a férfijelleget erősítik, és nem tesznek eleget a gendersemlegesség követelményének. A változtatás az istentisztelet szövegét és az énekeket is érinti.

A döntést egy 251 tagú országos presbitérium hozta meg, az új szövegajánlás alapvetően megengedő és nem utasító, tehát a tradicionális Atya–Fiú–Szentlélek invokáció használható, de a lelkész ezt elhagyva ezentúl az „Isten és a Szentháromság”-ot is használhatja. A zsinati közgyűlésen hozott döntés után az egyház szóvivője is arról beszélt, hogy az új szövegváltozatok nem kötelezők, csak a lehetőséget adták meg, hogy nemsemlegesebb legyen a szövegezés. Sofija Pedersen Videke úgy nyilatkozott, a lelkészek köréből nem érkezett ellenkezés a változtatásokat illetően. A nyelvújítást ugyanakkor nem lehet külön kezelni attól a ténytől, hogy 2013 óta női püspök áll a svéd egyház élén. Antje Jackelén a döntést egy eléggé lecsupaszított teológiai érvvel védte meg, szerinte mivel Isten nem emberi lény, nemének kategóriája kívül esik az emberekre használatos férfi-nő meghatározásokon.

Azért volt, aki kritikával illette a gendermentesítést. Christer Pahlmblad svéd teológiaprofesszor szerint mindez a Szentháromság doktrínájának aláásása, és szerinte nem jó ötlet ennyire nyíltan szembemenni a teológiai hagyománnyal. A lépés mások szerint pedig azért elhibázott, mert nem pont ez az, ami miatt majd többen fognak templomba járni a skandináv országban, ahol hivatalosan 6,1 millió lutheránus van, ám a vallásukat gyakorlók száma lényegesen kevesebb. A svéd lutheránus egyház az ország történelméből következően Svédország hivatalos egyháza csakúgy, mint az Egyesült Királyságnak az anglikán egyház. És bár 2000-ben életbe lépett egy 1998-as parlamenti döntés az egyház és a svéd állam viszonyának rendezéséről, a felekezet legmagasabb döntéshozatali szintjén a mai napig politikusok, politikai delegáltak ülnek, és jár a hely a parlamenten kívüli erőknek is.

A politika és az egyház összefonódására elég csak Jesper Eneroth példáját hozni, aki a kormányon lévő szociáldemokraták színeiben foglal helyet az egyházi csúcsszervben. A Dagen keresztény újságban nyáron megjelent egyik állásfoglalását – amely része volt a most véget ért zsinat előtti kampányának – lehetetlen nem politikai manifesztumnak olvasni. Eneroth a befogadó jellegű egyházról beszél, amely egyenlő jogokat biztosít mindenkinek, de a szövegben egyértelműen kirajzolódnak a klasszikus szociáldemokrata panelek. Nem mellékesen Facebook-oldalán olyan baloldali mozgalmi fotót találtunk, amelyen svéd szocialista politikusok Keresztény baloldal - egy növekvő világnézet feliratú molinó alatt vonulnak. A kép legalább ötven éve készülhetett, és jól mutatja, hogy a baloldal milyen természetes módon érezte magáénak az államegyházat. 

A teljesség igénye nélkül az őszi tisztújítással a svéd egyház vezetőségébe került egy egykori szocdem miniszter is Göran Persson kormányából. Margareta Winberg volt mezőgazdasági, munkaügyi, majd esélyegyenlőségi miniszter nem másokat képvisel a felekezeten belül, mint a felekezeten kívülieket, hitüket nem gyakorlókat. Az egyébként euroszkeptikus politikus már 2005-ben felhívta magára a figyelmet egy Genderháború című svéd dokumentumfilmben, amelyben kifejtette radikálisan feminista nézeteit, és azt javasolta, a feminizmust mint társadalmat átalakító tényezőt kellene tanítani felsőoktatási intézményekben. Winberg 2002-2003-ban kormányfőhelyettes is volt. (A dokumentumfilm körüli éles vitáról érdemes elolvasni a Wikipedia vonatkozó szócikkét.)

A svéd egyház egyébként legutóbb azzal „futott nagyot” a sajtóban, amikor idén október végén hivatalos Twitter-fiókjában egy animált Krisztus-ábrázolást osztott meg a felirattal: Amikor végre tacós péntek van. A bejegyzés az országszerte megrendezett mexikói ételakcióra reagált úgy, hogy Krisztus égnek tartott ujjai szüntelenül mozogtak. A viccesnek szánt megnyilatkozás persze éles kritikákat váltott ki.

A brit The Telegraph konzervatív napilap a svéd döntés okán megkérdezte az anglikán egyházat, hogy alkalmaz-e ilyenfajta nyelvújítást. Egy szóvivő azt mondta, a befogadó jellegű nyelvezetet részesítik előnyben, de a Miatyánk szavain nem kívánnak változtatni. A lap a nyelv változásának érzékeltetésére egyébként egy rövid genderszótárat is összeállított. E szerint míg régebben valóban használatban volt a mankind (emberiség, benne a man, azaz férfi szóval), ezt mára jobbára az azonos jelentésű humanity, vagy a humankind, human race (emberi faj) helyettesíti. A Man in the street (az utca embere) is kiment a divatból, helyette az average person, ordinary citizen (átlagember) a használatos. A cardiffi egyetem hasonlóan érzékenyen kezeli a témát, ők is rövid kisokosban fektették le az inkluzív nyelvhasználat alapjait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.