Csődközelben a Tarom

Egyre nagyobb bajban a román nemzeti légitársaság: idén immár a negyedik ügyvezető igazgatója mondott le. Hétfőn választják az ötödiket.

Lukács Csaba
2017. 11. 19. 11:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtökön személyes okokra hivatkozva lemondott Ileana Daniela Dragne, az 1954-ben alapított Tarom állami légitársaság vezetője. Idén ő a negyedik ügyvezető igazgató, aki hasonlóan döntött, ő ráadásul alig másfél hónapnyi tevékenység után. Az új vezetőt hétfőn választja meg az állami cég igazgatótanácsa. Jó kérdés, hogy miért „betegszenek” meg ilyen gyakran a román társaság első emberei. A legfontosabb ok, hogy az állami vállalat nagyon nagy bajban van: immár a tizedik éve masszívan veszteséges.

A cég belső köreiből származó sajtóinformációk szerint a legutolsó vezető azért távozott, mert az Otopeni légikikötő tízszeresére akarta emelni a bérleti díjakat. Eddig ugyanis a Tarom bázisrepülőterének számító helyen alig 4 eurót fizettek négyzetméterenként a repülőteret üzemeltető, szintén állami tulajdonban lévő cégnek, de ez jóval kevesebb, mint amit a többi légitársaságtól kapnak, ezért 40 euróra akarják megemelni a tarifát. Ekkora költségnövekedést viszont az amúgy is nagy bajban lévő Tarom nem bírna el. Az alkalmazottak nem értik, egy állami vállalat miért érdekelt a másik, szintén állami tulajdonban lévő cég tönkretételében.

A román légitársaság idén brutális, 207 millió lejes veszteséggel számol, ez nagyjából 14 milliárd forint (tavaly ennek csak a negyede volt a mínusz). Ez ötször akkora, mint amennyit az idei költségvetésükben a kormány jóváhagyott, ráadásul az idei immár a tizedik esztendő egymás után, amikor mínuszban termel a Tarom. Könnyen lehet, hogy a 207 milliós veszteség is egy optimista becslés – sajtóértesülések szerint nyáron már 400 millió lejes, vagyis 27 milliárd forintos veszteségnél tartottak. A vállalat restrukturálása sem halad jól – év végére a munkavállalók létszámát 1900-ra kellett volna csökkenteni, de ennél jelenleg még háromszázzal többen vannak.     

Iparági értesülések szerint az Air Berlin őszi csődje után a román légitársaság lehet a következő, amely kénytelen lesz lehúzni a rolót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.