Csütörtökön személyes okokra hivatkozva lemondott Ileana Daniela Dragne, az 1954-ben alapított Tarom állami légitársaság vezetője. Idén ő a negyedik ügyvezető igazgató, aki hasonlóan döntött, ő ráadásul alig másfél hónapnyi tevékenység után. Az új vezetőt hétfőn választja meg az állami cég igazgatótanácsa. Jó kérdés, hogy miért „betegszenek” meg ilyen gyakran a román társaság első emberei. A legfontosabb ok, hogy az állami vállalat nagyon nagy bajban van: immár a tizedik éve masszívan veszteséges.
A cég belső köreiből származó sajtóinformációk szerint a legutolsó vezető azért távozott, mert az Otopeni légikikötő tízszeresére akarta emelni a bérleti díjakat. Eddig ugyanis a Tarom bázisrepülőterének számító helyen alig 4 eurót fizettek négyzetméterenként a repülőteret üzemeltető, szintén állami tulajdonban lévő cégnek, de ez jóval kevesebb, mint amit a többi légitársaságtól kapnak, ezért 40 euróra akarják megemelni a tarifát. Ekkora költségnövekedést viszont az amúgy is nagy bajban lévő Tarom nem bírna el. Az alkalmazottak nem értik, egy állami vállalat miért érdekelt a másik, szintén állami tulajdonban lévő cég tönkretételében.
A román légitársaság idén brutális, 207 millió lejes veszteséggel számol, ez nagyjából 14 milliárd forint (tavaly ennek csak a negyede volt a mínusz). Ez ötször akkora, mint amennyit az idei költségvetésükben a kormány jóváhagyott, ráadásul az idei immár a tizedik esztendő egymás után, amikor mínuszban termel a Tarom. Könnyen lehet, hogy a 207 milliós veszteség is egy optimista becslés – sajtóértesülések szerint nyáron már 400 millió lejes, vagyis 27 milliárd forintos veszteségnél tartottak. A vállalat restrukturálása sem halad jól – év végére a munkavállalók létszámát 1900-ra kellett volna csökkenteni, de ennél jelenleg még háromszázzal többen vannak.
Iparági értesülések szerint az Air Berlin őszi csődje után a román légitársaság lehet a következő, amely kénytelen lesz lehúzni a rolót.