Még Észak-Koreába is eljuthat a Csillagok háborúja

A külföldi filmek és sorozatok illegálisak a remeteállamban, zárt ajtók mögött mégis rengetegen nézik őket.

Ruzsbaczky Zoltán
2017. 11. 24. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csillagok háborúja, A Gyűrűk Ura, Titanic – mindhárom film tarolt a mozipénztáraknál, mindhárom Hollywoodból származik. És még valami közös bennük: Észak-Koreában szigorúan tilos nemcsak a terjesztésük, de még a megtekintésük is, épp úgy, ahogy bármely más külföldi filmnek. Mert miközben az ázsiai remeteállam gyakorlatilag már az egész világgal összeveszett, és szinte hetente jönnek a hírek az újabb és újabb rakétakísérletekről, a Kim Dzsongun-rezsim számára létfontosságú, hogy „megóvja” alattvalóit a Nyugat káros hatásaitól. Egyes hírek szerint – hiszen az elzárkózó ország belső viszonyairól csak ritkán kapunk hiteles információt – Phenjan nemrégiben tíz évre emelte a külföldi filmek vagy sorozatok megtekintéséért maximálisan kiszabható börtönbüntetés mértékét. Sőt, az Észak-Koreából újabban elmenekülő disszidensek közül volt, aki arról mesélt, hogy a hatóságokat is egyre nehezebb lefizetni egy-egy félrenézésért.

Ám azt az észak-koreai állampolgárt, aki valóban kíváncsi James Bond legújabb kalandjaira, ez sem tántorítja el. Egy idei felmérés szerint a megkérdezett észak-koreai disszidensek (vagyis akik hátrahagyva hazájukat napjainkban már Dél-Koreában, az Egyesült Államokban vagy esetleg más nyugati államban élnek) 92 százaléka állította, hogy odahaza legalább egyszer látott külföldi eredetű filmet vagy sorozatot. Mivel ezek az emberek Észak-Koreában általában nem a társadalom elszigetelt rétegéhez tartoztak, így a külföldi filmek és sorozatok elterjedtsége valamivel kisebb lehet. Mindez jól jelzi, hogy milyen mértékű üzlet az ilyen tiltott kulturális termékek adásvétele. Gondoljunk bele: egy átlagos észak-koreai egész életében csak annyit láthat a fejlett világból, ami ezekben az illegális filmekben van.

De mégis hogy terjedhetett el ennyire valami, ami szigorúan tilos? A kulcs ebben az esetben is a feketepiac. A kilencvenes években Észak-Koreát sújtó szörnyű éhínség idején az állam nem volt képes mindenkit ellátni élelmiszerrel, ezért aki vidéken túl akart élni, elkezdett csereberélni. Egymás után bukkantak fel a házilag barkácsolt standok, amin adták-vették, amit éppen lehetett. És noha az éhínség ma már nem olyan szembetűnő, megjelent egy sajátos „házi kapitalizmus”, az áruk csereberéje az állam ellenőrzése nélkül.

Az országba becsempészett filmeket és sorozatokat a beszámolók alapján SD-kártyán és pendrive-on cserélgetik egymás közt az élelmes észak-koreaiak – nagy könnyebbség számukra, hogy már nem kell a jóval nagyobb DVD-lemezekkel bajlódni. Tartja magát az a trükk is, hogy miközben az illegális mozi pendrive-ról fut, a DVD-lejátszóba betesznek egy legális hazai lemezt, így ha netán valaki ellenőrizné őket, a hatóság embereinek orra előtt az észak-koreai lemezt szedik elő a gépből. Egyébként a hatósági személyek között is sok lehet a képmutató, egy disszidens például arról számolt be, hogy a kormánynak dolgozó édesapja kollégáival egy ízben jókora gyűjteményt foglalt le külföldi filmekből, ám ahelyett, hogy leadta volna, megtartotta magának. A filmeket aztán a fia is felfedezte, és elkezdte eladogatni őket, jó pénzt keresve a feketepiacon.

Úgy tűnik, bár a hatóságok az utóbbi években láthatóan bekeményítettek az illegális filmek kapcsán, a technikai fejlődésnek és az észak-koreai emberek kíváncsiságának ők sem tudnak megálljt szabni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.