Van-e magyar külön út a NATO-ban?

Sajátosan egyensúlyoz Budapest a transzatlanti szövetség és Moszkva között.

Zord Gábor László
2017. 11. 12. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van-e magyar külön út a NATO-ban? – ezt a kérdést pedzegeti manapság a hazai katona- és biztonságpolitikával foglalkozók szűk köre a kormány lépéseit elemezve. A kérdésfelvetés annak ellenére indokolt, hogy az Európai Unióval szemben, ahol az Orbán-kabinet politikája már évek óta hírhedt, a transzatlanti szövetségben nem konfrontatív a modor, és persze a konkrét lépések sem.

Forrásaink azzal indokolják a téma aktualitását, hogy 2014, az ukrajnai konfliktus és az Oroszországgal szembeni intézkedések kezdete óta Budapest egyre érezhetőbben helyezi előtérbe a közösen megállapított biztonsági kihívások közül a délieket (a migráció és az iszlamista terrorizmus), míg a keletit (Oroszország) lényegében negligálja. Miközben az 1999-es csatlakozás óta gyakorlatilag folyamatosan teljesíti a missziós követelményeket – Simicskó István honvédelmi miniszter kollégáival a napokban Brüsszelben találkozva például 10-15 százalékos afganisztáni létszámbővítést helyezett kilátásba –, a keleti elrettentő intézkedésekből nem veszi ki a részét. Úgy tudjuk, hogy a honvédség erői eddig nemcsak az általánosságban jelentős képességkorlátok miatt maradtak ki a NATO megerősített előretolt jelenlét (eFP) nevű programjából, mely egy-egy többnemzeti, felduzzasztott zászlóaljharccsoportot állomásoztat váltásos alapon Lengyelországban és a három balti államban. Szerepet játszik ebben az is, hogy Orbán Viktor miniszterelnök semmilyen lépést nem támogat, mely kiválthatja Moszkva rosszallását – hasonlóképpen ez volt az oka, hogy bár amerikai megerősítő csapatok több hónapos időtartamban rotációs alapon váltják egymást Magyarországon is (épp a napokban várják a Bakonyba a következő páncélos felderítő századot), haditechnikájukat nem hagyhatják itt, mert az állomásoztatásnak minősülne.

A sajátos „egyensúlyozásra” példa, hogy míg a védelmi miniszteri tanácskozáson Simicskó aláírta a NATO-tagállamok közös precíziós fegyverbeszerzését célzó keretszerződéséhez történő csatlakozás dokumentumát (ez a Gripen harci gépekhez szükséges bombákhoz teszi olcsóbbá a hozzáférést), addig Brüsszelben többen nem nézik jó szemmel, hogy a honvédség szovjet forgószárnyasait Oroszországban nagyjavíttatja a kormány. S míg a Mi–17-es szállítóhelikopterek esetében mindez a tűrt kategóriába esett, a Mi–24-es harci helikopterek vonatkozásában (az erről szóló szerződést október 31-én írták alá, a gépeket még november vége előtt elszállítják) már tényleg értetlenség övezi, hogy az erre szánt húszmilliárd forintot miért nem a NATO-nak is fontos dologra költi inkább Budapest.

Ha ez nem lenne elég, a magyar különutasság bizonyítékául szolgálhatott az is, hogy a kisebbségellenes oktatási törvényre hivatkozva Magyarország a minap meggátolta a NATO–ukrán tanács ülésének idei összehívását is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.