Peking tart a „Kína-veszélyt” vizionáló elméletektől

A budapesti csúcstalálkozót értékelő pekingi konferencián többen is aggódtak a Kínával kapcsolatos európai előítéletek miatt.

Buzna Viktor
2017. 12. 22. 20:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merre tovább, 16+1 együttműködés? – ez volt a Kínai Társadalomtudományi Akadémia (CASS) által rendezett, Kína és a kelet-közép-európai régió kapcsolatát tárgyaló konferencia központi kérdése. Pekingben több száz kutató gyűlt össze, hogy a régiónk tizenhat országa és Kína között öt éve megalapított együttműködés következő időszakáról beszéljenek. Bár a felhívás szerint a budapesti csúcs értékelése lett volna a téma, a novemberben megtartott politikai esemény csak említés szintjén került szóba. A témaváltás azonban indokoltnak bizonyult: a 16+1 együttműködés keretein belül negyedik éve szervezett találkozók során most először voltak élesebb hangvételű viták. Aggodalmat okoz ugyanis, hogy a Magyarországon tartott csúcstalálkozón médiaössztűz zúdult az együttműködésre. Szakmai cikkek már korábban foglalkoztak a nyugat-európai országokban hangoztatott kritikával, miszerint az együttműködés nem más, mint az EU megosztására irányuló csel. Bár a kételyeket Peking a kezdetektől igyekszik eloszlatni, a Brüsszellel „szabadságharcot vívó” magyar kormány által szervezett idei csúcson felerősödtek az összeesküvés-elméletek.

A pekingi konferenciát megnyitó beszédében Tong Man-jüan (Dong Manyuan), a Kínai Nemzetközi Kapcsolatok Intézetének alelnöke már sinofób európai közhangulatról beszélt. – Ismét megjelentek a „Kína-veszélyt” vizionáló elméletek. A kutatói szféra felelőssége, hogy nemet mondjanak a jelenségre – mondta az intézet alelnöke.

Ma Hszi-pu (Ma Xipu), a CASS kutatója úgy látja ugyanakkor, ez egyáltalán nem véletlen. – Az EU helyzetében mi, kínaiak, talán boldogok lennénk? – tette fel a kérdést. Szerinte az uniónak egy sor belső problémával kell megküzdenie, az erősödő nacionalizmus, a megoldatlan pénzügyi problémák mellett pedig nem meglepő, hogy a 16+1 együttműködés aggodalmakat vált ki. – Egy ponton Brüsszel majd nyíltan kéri az együttműködésben részt vevő tagállamait, hogy lépjenek ki a szövetségből. Ezt a helyzetet mindenképp el kell kerülnünk – folytatta Ma. Jövőre Bulgária rendezi a csúcstalálkozót, erről a CASS kutatója azt gondolja, hogy megint csak problémákhoz vezethet. – Bulgária erősen függ az Európai Unió fejlesztési pénzeitől, ezért okkal félhetnek Brüsszeltől – mondta, majd hozzátette, mindez akár a 2018-as csúcstalálkozó megszervezésében is gondot okozhat.

Alaptalannak tartja ugyanakkor az unió félelmeit Long Csing (Long Jing), a Sanghaji Nemzetközi Tanulmányok Intézetének Európa-központjának igazgatóhelyettese. Ő úgy látja, Kína gazdasági megfontolásból fejleszti kapcsolatait a kelet-közép-európai térséggel, ami nemcsak az unió keleti tagállamainak, hanem az egész EU-nak érdeke. – Közel harminc éve zajlott le a rendszerváltás a térségben, az uniós fejlesztési összegek azonban a gazdasági különbségeket nem oldották meg – utalt a kétsebességes Európa aktuális problémájára a kutató. Long úgy látja, ezen is segíthet Kína: a régióba érkező tőke a kelet-közép-európai régió gazdasági felzárkóztatásához vezethet.

Kérdés persze, hogy ez érdekében áll-e a gazdagabb, nyugat-európai régiónak. A 16+1 együttműködésnek, ahogyan a kínai gazdasági térnyerésnek is, a legnagyobb ellenzője Németország. Berlin ezért arra is kísérletet tett, hogy az unióba érkező kínai befektetéseket szükség esetén a befolyása alatt álló Brüsszel meggátolhassa.

Joanna Ciesielska-Klikowska a Lódzi Egyetemen kutatja a német–kínai kapcsolatokat, szerinte egy erős Közép-Európa kínai tőkétől függetlenül nem érdeke Berlinnek. – Ha csak a négy visegrádi ország gazdasági erejét összeadjuk, az Európai Unió legerősebb egységét kapjuk – mondta. A kutató úgy véli, Berlin attól fél, hogy a hagyományosan a gazdasági befolyása alatt álló régióban Kína veszi át a pozícióját. – Közben azonban – tette hozzá – gyorsan fejlődik Németország és Kína gazdasági kapcsolata is. Berlin egyre keményebb fellépése és a kínai kapcsolatainak gyors fejlesztése tehát Ciesielska-Klikowska szerint arra mutat, hogy Németország „uralná” a Kína-kapcsolatokat, közvetítő szerepet vállalna Peking és a kelet-közép-európai régió között. – Csakhogy a globális geopolitikai átrendeződés régen tapasztalt lehetőséget teremt a régiónknak, hogy az EU-n kívül fejlesszük kapcsolatainkat – folytatta a lengyel kutató. Vagyis ha akár a V4, akár a 16+1 együttműködés régiós országai képesek lennének az integrációra, a helyzet megfordulhatna: a térség országai válnának a Nyugat-Európába áramló keleti érdekek közvetítőivé. Ciesielska-Klikowska szerint azonban ennek több akadálya is van. – Nemcsak Németország, de más nagyhatalmak sem biztos hogy szeretnének egy integrált Kelet-Közép-Európát – mondta a kutató. Probléma továbbá, hogy a térség nem tud átlépni gazdasági, kulturális tagoltságán. Hozzátette, a lengyel kormány például szívesen a kezdeményezés élére állna, ezt azonban aligha támogatná a térség valamennyi országa. De az integráció útját állja a régió országaira jellemző populista politika is, hiszen a kínai befolyással kapcsolatos félelmek is részben a nyugati szövetségesek nyilvános kritikája miatt alakulhattak ki. – A nemzetközi kapcsolatokban csak széles látókörű politikával érhető el tartós eredmény – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.