Tavaly év végén volt hetven éve, hogy elszökött a földi igazságszolgáltatás elől Han van Meegeren. A világ talán leghíresebb hamisítója 1947-ben szívrohamot kapott, mielőtt elkezdhette volna letölteni egyéves börtönbüntetését. Az enyhe ítélet azért született, mert kiderült, hogy a festő nem a holland nemzeti kincseket játszotta a nácik kezére, csak a saját, szinte tökéletes hamisítványát.
Persze a kár, amit hamisítóként okozott, így is tetemes volt: leghíresebb hamisítványát, Vermeer soha nem volt festményét, az Emmaus vacsoráját óriási összegért értékesítette. Nem beszélve arról az erkölcsi csapásról, amit a művészettörténészekre mért. A képet az egész világon eredetinek hitték, óriási felhajtás közepette állították ki Rotterdamban 1938-ban. Tömegek zarándokoltak el, hogy megilletődve csodálják a Franciaországban frissen előkerült, addig ismeretlen Vermeer-képet.
Van Meegeren ennek ellenére legenda lett, mert átverte a nácikat, ráadásul a Vermeer-hamisítványért a vallomása szerint kétszáz kisebb holland műalkotást kapott tőlük, amivel még meg is mentett kulturális javakat a nácik kezei közül.
Ha nem szól bele Han van Meegeren történetébe a második világháború, lehet, hogy sosem derült volna fény a hamisításra, és ma is csodájára járnánk a holland mester harminchatodik alkotásának. Van Meegeren valószínűleg erre készült. De a történelem úgy hozta, hogy jóval hamarabb lehullt a lepel.
A háború után az ismert festő bíróság előtt találta magát. Azzal vádolták, hogy Hermann Göring kezére játszott holland műkincseket. És valóban ő volt az, aki a német megszállás alatt, 1942-ben közvetítők útján eladta Göringnek Vermeer Krisztus és a házasságtörő asszony című alkotását. Csakhogy Vermeer nem festett soha ilyen képet, épp ahogy Emmaus vacsoráját sem. Göring a rezidenciájában állította ki a festményt, amely aztán a háború előrehaladtával más alkotásokkal együtt egy ausztriai raktárba került, a szövetségesek találták meg.
A hamisító nem vállalta magára a vádakat, hanem azzal állt elő, hogy a Göringnek átjátszott Vermeer-képet valójában ő festette, és azon kívül még öt másikat, nem beszélve más mesterek műveiről, például Pieter de Hoochs-hamisítványt is piacra dobott az 1937 óta eltelt nyolc évben. A bíróság „hiszem, ha látom” alapon nem mindennapi bizonyítást rendelt el: Van Meegerennek az előzetes letartóztatásban festenie kellett, hogy bemutassa, milyen tökéletesen képes imitálni a régi németalföldi mestereket. És van Meegeren minden további nélkül kirázott a kisujjából még egy vadonatúj, soha nem létezett Vermeer-képet, az utolsó hamisítványát: ez volt a Krisztus az írástudók között.