Majmokon tesztelték a kipufogógáz hatását a német autógyárak

Azt akarták igazolni, hogy a dízelmotorok füstje már nem is olyan káros, mint korábban gondolták.

MN
2018. 01. 26. 21:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokatlan kísérletet hajtottak végre 2014-ben az amerikai Albuquerque egyik laboratóriumában: tíz majmot zártak egy kamrába, ahol rajzfilmeket néztek, miközben egy Volkswagen Beetle kipufogógázát lélegezték be. A New York Times és a Süddetsche Zeitung információi szerint a német autógyártók által finanszírozott kutatással azt akarták igazolni, hogy a dízelmotorok füstje már egyáltalán nem olyan káros, mint korábban gondolták.

Az amerikai kutatók ugyanakkor még nem tudtak a következő évben kirobbant dízelbotrányról, vagyis arról, hogy a Volkswagen és más konszernek is szervezetten manipulálták az autók károsanyag-kibocsátási értékeit, így azok szennyezőbbek, mint a hivatalos adatok mutatják. Épp azt akarták igazolni, hogy az ENSZ egészségügyi szervezete, a WHO tévedett, amikor egy évvel korábban kijelentette, hogy a dízelmotorok füstje rákkeltő. Arra hivatkoztak, hogy a technikai fejlődéssel a dízelmotorok tiszták lettek.

A kísérletet a Közlekedési Szektor Környezet- és Egészségkutatásainak Európai Központja (EUGT) nevű szervezet finanszírozta, amelyet 2007-ben hozott létre a BMW, a Daimler, a Volkswagen és a Bosch. Elvileg azt kutatták, hogyan lehetne csökkenteni az egészségügyi terhelést, amit a járművek okoznak, de valójában leginkább cáfolni próbálták más kutatások eredményeit, amelyek károsnak mondták a dízelmotorokat. A szervezet ma már felszámolás alatt áll, a Bosch pedig már 2013-ban kilépett.

A Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozó szakértők szerint az ilyen állatkísérlet etikátlan, Németországban már 15 éve nem is végeznek hasonlót. Egy másik, a szennyezéseknek a tüdőre gyakorolt hatását vizsgáló német kutató pedig nem is értette, miért lehetett szükség ilyen kísérletre – amelynek eredményét egyébként soha nem is publikálták. Az érintett cégek nem tagadták a kísérlet tényét, csupán áthárították a felelősséget az EUGT-re. A Daimler és a BMW ezenkívül azt is tagadta, hogy tudtak volna a tesztben használt VW meghamisított adatairól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.