Nyakunkon az új hidegháború, és Kelet-Ázsia a központja

Az EU-ra nézve nem Kína, hanem Vlagyimir Putyin jelent veszélyt. Észak-Korea „sajnos” megerősödött. Interjú.

Buzna Viktor
2018. 01. 24. 15:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hét évvel ezelőtt, 2011-ben írt tanulmányt az észak-koreai gazdaság esetleges kapitalista átmenetének esélyeiről. Hogyan látja most az ázsiai diktatúra helyzetét?
– Észak-Korea gazdasága az elmúlt években sajnos rengeteget fejlődött, ez a rezsim hatalmának megerősödésével járt, kisebb lett az esélye annak, hogy a rendszer összeomoljon. A fejlődést kihasználva Észak-Korea ráadásul atomhatalommá vált. Ezért napjainkban a térség folyamatainak vezérfonalát a hidegháborús állapot adja. Emiatt a közeljövőben várhatóan Japán és Dél-Korea is nukleáris eszközök fejlesztésébe kezd, ami Kína regionális hatalmi státusára nézve komoly veszélyt jelenthet.

– Az említett, 2011-es tanulmányában az egyik szcenárió volt a phenjani rezsim összeomlásával történő gazdasági átmenet. Mit gondol a másik eshetőségről, miszerint Észak-Korea a kínai vagy vietnami vegyes gazdasági modellre tér át?
– Pillanatnyilag erre kevés esélyt látok, Phenjan ugyanis tart az ezzel járó kockázattól. Számára egyelőre az a tanulság, hogy a gazdasági fejlődés a haderő, és így a rezsim hatalmának erősödéséhez vezet. Ugyanakkor a fejlődés fenntartása érdekében egy ponton kezdeniük kell majd valamit a szocialista tervgazdasággal. A kérdés az, hogy milyen következményei lesznek. Ha sikerül a kínai vagy vietnami modellt másolva egy kapitalista alapon működő tervgazdaságot kiépíteniük, a rezsim hosszú távon megszilárdíthatja hatalmát.

– Ki felelős azért, hogy az észak-koreai kormányzás megerősödhetett?
– Hosszú folyamat vezetett el oda, hogy Észak-Korea nukleáris hatalommá válhatott. Csak reménykedhetünk abban, hogy érvényesül a hidegháborús logika: és a kölcsönös fenyegetettség visszatartja a feleket az agressziótól. A térség stabilitásának legnagyobb kockázata jelenleg az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump. Egy apró hiba is háborúhoz vezethet Kelet-Ázsiában, és a helyzeten Trump nyilatkozatai nem segítenek. Megnőtt ezért a szerepe Kínának: a stabilitás fenntartása érdekében Peking látszólag a két egymással szemben álló fél között próbál egyensúlyozni.

– Kína nem csak regionálisan ambicionálja magát, a tavalyi davosi fórumon a világgazdaság globalizációjának vezető szerepére jelentkezett be.
– Kína szándéka elsősorban az, hogy minél jobban integrálhassa nemzetgazdaságát a világgazdaságba. Az általuk kezdeményezett nemzetközi intézményrendszer nem véletlenül az infrastruktúrafejlesztéseket célozza meg. Jó példa erre az, hogy Kína a közép-ázsiai piacokra igyekszik. A szegényes infrastruktúrájú régiókban két legyet üthetnek egy csapásra: részt vehetnek a fejlesztésekben, közben a nyersanyagokban gazdag régiót saját úthálózatukkal köthetik össze. Kína nem véletlenül hangsúlyozza mindig a nemzetközi kereskedelem fontosságát, gazdasági növekedését csak azzal tudja fenntartani, ami garantálja a Kínai Kommunista Párt hatalmát.

– A Peking által gondozott nemzetközi pénzügyi intézményrendszer, az Egy övezet, egy út (OBOR), illetve az Ázsiai Infrastrukturális Fejlesztési Bank (AIIB), átveheti a nyugati intézmények szerepét?

– Kína következetes gazdaságpolitikát folytat, a világgazdasági válság pedig tovább erősítette státuszát. Ugyanakkor nem gondolom, hogy Peking exportálni szeretné saját politikai-gazdasági modelljét. Tudják, hogy kulturálisan igen sajátos a rendszerük, ezért Tajvanon és Hongkongon kívül más országban aligha implementálható. Más kérdés, hogy vannak a világban olyan államok, amelyek a kínai modell sikerét látva felteszik a kérdést: „Minek nekünk demokrácia, ha az autoriter út a járható?”

– Az ön által említett jelenség Kelet-Közép-Európában is tetten érhető. Az Európai Unió nyugati államai azzal vádolják például a magyar kormányt, hogy rajta keresztül Kína az unió egységének megbontását célozza.
– Szerintem Kína egységes, erős unióban érdekelt, a nemzetközi kereskedelemben ugyanis érdekeik azonosak. Mindegyik fél profitálhat a gazdasági kapcsolatok fejlesztéséből. Az Egyesült Államokat illetően ez már nem jelenthető ki biztosan, hiszen Washington és Peking gazdasági kapcsolatait a politikai rivalizálás jobban befolyásolja. Ez vezet egyébként olyan igazságtalanságokhoz, hogy a Kereskedelmi Világszervezetnél az Egyesült Államok és az EU sem fogadja el Kínát piacgazdaságnak, ezzel korlátozva kereskedelmi mozgásterét. Az EU-ra nézve Vlagyimir Putyin orosz elnök jelent veszélyt. Brüsszel ugyanis, ahogyan Ukrajnában, úgy Oroszországban is rendszerellenes erőket támogathat, Putyin ezért mindent megtesz, hogy megtörje az Európai Unió egységét.

– Kijelenthető egyáltalán, hogy a keleti partnerekkel való együttműködés valóban autoriter politikai folyamatokhoz vezet a kelet-közép-európai térségben?
– Nem gondolom, hogy a gazdasági kapcsolatok mélyítése ilyen folyamatokhoz vezetne. Kínának ilyen politikai célja nincs. Oroszország érdekelt az EU megtörésében, ennek érdekében politikai eszközöket használ: megpróbálja befolyásolni a sajtót, politikusokat veszteget meg, növeli a korrupciót. Az orosz gazdaság ugyanakkor gyengélkedik, miközben a visegrádi együttműködésben részt vevő országok erősödnek. Ezért ha Moszkva szándékozik is a gazdasági kapcsolatokon keresztül befolyása alá vonni Lengyelországot vagy Magyarországot, ezzel szemben a térség egyre ellenállóbbá válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.