Hogy a Scotland Yardon már külön részleg foglalkozik a fiatalkorúak által elkövetett késelésekkel, önmagában jellemzi a helyzet súlyosságát Nagy-Britanniában, de az is beszédes, hogy például a The Guardianben is külön rovatuk van – Knife crime (Késes bűnözés) – az ilyen típusú bűncselekményeknek. Tavaly negyvenhat 25 év alatti fiatalt késeltek halálra Londonban és harminckilencet Anglia többi részén és Walesben. A statisztikák tehát meredek emelkedést mutatnak: a brit fővárosban egy évvel korábban még 25 fiatal halt bele késes támadásba. Hogy az idei év is súlyos lesz, jelzi, hogy csak a szilveszteri bulik során négy fiatalt szúrtak halálra Londonban.
Sean Yates szerint mivel már a 11–14 éves gyerekek is egyre gyakrabban tartanak maguknál kést, a jelenséget nem is elsősorban kriminalisztikainak, hanem „közegészségügyinek” kellene kezelni, és ezen az alapon felvilágosító kampányokat szervezni. „Amikor gyerekek késelik meg egymást egy vita során, azzal a rendőrség már elég nehezen tud mit kezdeni. Miért kell megvárni, amíg ezek a gyerekek használni kezdik ezeket az eszközöket, miért ne lehetne már sokkal hamarabb felvilágosítani őket a veszélyekről? Ne várjuk meg, amíg megfertőzi őket a közösségi média” – mondta a rendőr tábornok. Yates szerint a közösségi médiának ugyanis meghatározó szerepe van abban, hogy egyre többen hordanak maguknál kést, és akár viták lezárásakor vagy kisebb súlyú bűncselekmények elkövetésekor is egyre gyakrabban használják őket.
Nagy-Britannia sokkoló kulturális változást él át, egyre több a gyerekekből, fiatalkorúakból álló bandák száma, amelyek aztán ilyen-olyan okok miatt „háborút” vívnak egymással, és az ezekről telefonnal készített felvételeket közzéteszik. Míg régen ilyen esetekben jellemzően „csak” ökölharcra került sor, ma már egyre többször nyúlnak késhez, bicskához, akár csavarhúzóhoz is. Ugyanez a helyzet a kisebb bűncselekményeknél. 2015-ben például egy 15 éves fiút késeltek halálra Londonban a biciklijéért. A rendőri vezető szerint ez sem volt korábban jellemző: egy „egyszerű” biciklirablásnál általában bőven elég ugyanis megfenyegetni a jellemzően gyerek- vagy fiatalkorú tulajdonost. A közösségi média révén azonban a különböző bandák saját hírnevüket terjeszthetik.