Elnapolta a német Szövetségi Közigazgatási Bíróság a döntést a gázolajüzemű gépkocsik városi használatának tiltásáról szóló eljárásban, a testület tájékoztatása szerint az országszerte nagy figyelemmel várt ítéletet február 27-én hirdetik ki.
Az eljárás központi kérdése az, hogy a városi önkormányzatok elrendelhetik-e a légszennyezettség miatt a dízelüzemű gépjárművek kitiltását a szennyezett városrészekből a hatályos jogi előírások alapján, vagy új, szövetségi szintű szabályokat kell alkotni.
Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró a hírportálok beszámolói szerint a bíróság lipcsei székházában tett nyilatkozatában hangsúlyozta: kizárólag azt vizsgálják, hogy a szövetségi szintű jogszabályok alapján ki lehet-e vetni használati tilalmat a dízelautókra, és nem foglalkoznak a gázolajüzemű kocsik körüli egyéb kérdésekkel. A döntést azért kellett elnapolni, mert több idő kell egy sor vitatott kérdés, például a tiltás arányosságának és ellenőrizhetőségének megtárgyalására.
A Szövetségi Közigazgatási Bíróság két felülvizsgálati kérelmet tárgyal összevonva. Mindkét ügyben a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű szervezet az egyik fél; az egyik esetben a stuttgarti, a másik esetben a düsseldorfi közigazgatási bíróságon elérte, hogy a levegőminőség minél gyorsabb javítása érdekében kötelezze az illetékes hatóságokat előírásaik szigorítására.
A két érintett tartomány, Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália kormánya viszont elfogadhatatlannak tartja az ítéletet arra hivatkozva, hogy az alapján ki lehet tiltani a dízelautókat a rossz levegőminőségű városok központjából, ami aránytalanul súlyos gazdasági következményekkel járna, ezért jogorvoslatért fordultak a Szövetségi Közigazgatási Bírósághoz. A központi kormány által is osztott véleményük szerint más eszközökkel, gépkocsihasználati tilalom nélkül kell javítani a szennyezett levegőjű városok helyzetén.
Amennyiben a lipcsei központú bíróság elutasítja a felülvizsgálati kérelmeket, bármelyik német településen meg lehet tiltani a dízelautók használatát.
Németországban nagyjából tizenötmillió gázolajüzemű gépkocsit tartanak forgalomban, többségük hazai gyártmány. A tiltás lehetősége csökkentené az autók értékét, átalakításuk pedig átlagosan 1300 euróba (400 ezer forint) kerülne a gyártónak.
A DUH külföldről támogatott civil szervezet, 274 tagja és 83 alkalmazottja van, például a Német Környezetvédelmi Szövetségnek (NaBU) 500 ezernél is több tagja van, de a DUH-nál csupán alig kétszer több alkalmazottal, 157 munkatárssal működik. A DUH külföldi támogatói között van a japán Toyota, amelynek dízelüzemű gyártmányai igen ritkán fordulnak elő a német utakon, a kevésbé szennyező hibrid hajtású autók terén viszont piacvezető.
A DUH mindenekelőtt német gyártmányú dízeljárművek károsanyag-kibocsátásáról gyűjtött adatai alapján küzd a gázolajüzemű autók használatának tiltásáért, és vizsgálataival fontos szerepe volt a német gépkocsigyártást megrengető dízelbotrány kibontakoztatásában. Arra utaló adatok nincsenek, hogy valaha is elemezte volna a Toyota dízelautók károsanyag-kibocsátását.