Egyelőre behajhatnak a dízelautók a német városközpontokba

Elnapolták a bírósági döntést a gázolajüzemű gépkocsik használatának kitiltásáról.

MTI
2018. 02. 22. 17:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnapolta a német Szövetségi Közigazgatási Bíróság a döntést a gázolajüzemű gépkocsik városi használatának tiltásáról szóló eljárásban, a testület tájékoztatása szerint az országszerte nagy figyelemmel várt ítéletet február 27-én hirdetik ki.

Az eljárás központi kérdése az, hogy a városi önkormányzatok elrendelhetik-e a légszennyezettség miatt a dízelüzemű gépjárművek kitiltását a szennyezett városrészekből a hatályos jogi előírások alapján, vagy új, szövetségi szintű szabályokat kell alkotni.

Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró a hírportálok beszámolói szerint a bíróság lipcsei székházában tett nyilatkozatában hangsúlyozta: kizárólag azt vizsgálják, hogy a szövetségi szintű jogszabályok alapján ki lehet-e vetni használati tilalmat a dízelautókra, és nem foglalkoznak a gázolajüzemű kocsik körüli egyéb kérdésekkel. A döntést azért kellett elnapolni, mert több idő kell egy sor vitatott kérdés, például a tiltás arányosságának és ellenőrizhetőségének megtárgyalására.

A Szövetségi Közigazgatási Bíróság két felülvizsgálati kérelmet tárgyal összevonva. Mindkét ügyben a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű szervezet az egyik fél; az egyik esetben a stuttgarti, a másik esetben a düsseldorfi közigazgatási bíróságon elérte, hogy a levegőminőség minél gyorsabb javítása érdekében kötelezze az illetékes hatóságokat előírásaik szigorítására.

A két érintett tartomány, Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália kormánya viszont elfogadhatatlannak tartja az ítéletet arra hivatkozva, hogy az alapján ki lehet tiltani a dízelautókat a rossz levegőminőségű városok központjából, ami aránytalanul súlyos gazdasági következményekkel járna, ezért jogorvoslatért fordultak a Szövetségi Közigazgatási Bírósághoz. A központi kormány által is osztott véleményük szerint más eszközökkel, gépkocsihasználati tilalom nélkül kell javítani a szennyezett levegőjű városok helyzetén.

Amennyiben a lipcsei központú bíróság elutasítja a felülvizsgálati kérelmeket, bármelyik német településen meg lehet tiltani a dízelautók használatát.

Németországban nagyjából tizenötmillió gázolajüzemű gépkocsit tartanak forgalomban, többségük hazai gyártmány. A tiltás lehetősége csökkentené az autók értékét, átalakításuk pedig átlagosan 1300 euróba (400 ezer forint) kerülne a gyártónak.

A DUH külföldről támogatott civil szervezet, 274 tagja és 83 alkalmazottja van, például a Német Környezetvédelmi Szövetségnek (NaBU) 500 ezernél is több tagja van, de a DUH-nál csupán alig kétszer több alkalmazottal, 157 munkatárssal működik. A DUH külföldi támogatói között van a japán Toyota, amelynek dízelüzemű gyártmányai igen ritkán fordulnak elő a német utakon, a kevésbé szennyező hibrid hajtású autók terén viszont piacvezető.

A DUH mindenekelőtt német gyártmányú dízeljárművek károsanyag-kibocsátásáról gyűjtött adatai alapján küzd a gázolajüzemű autók használatának tiltásáért, és vizsgálataival fontos szerepe volt a német gépkocsigyártást megrengető dízelbotrány kibontakoztatásában. Arra utaló adatok nincsenek, hogy valaha is elemezte volna a Toyota dízelautók károsanyag-kibocsátását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.