Jakarta egyik elegáns kerületében, Kemangban járunk. Monszun van, az utcán bokáig ér a víz. „Ez itt teljesen természetes – nyugtat meg a sofőr. – Még pár nap, és kiönt a csatorna, akkor aztán néhány hétig jobb elkerülni a környéket. A közeli park mocsarassá válik, a közepén lévő helikopterleszálló eltűnik.” A városrész lakónegyedének építésekor ezt jó eséllyel figyelmen kívül hagyták. Az elegáns villák, bevásárlóközpontok ugyanis az esős időszakban szinte megközelíthetetlenné válnak. Ennél is rosszabbul járnak a csatorna északibb szakaszán, a part két oldalán az ócska, deszkákból tákolt viskók lakói. Az ő otthonaikat minden évben menetrendszerűen elárasztja a víz, jobb híján mégis mindig visszatérnek.
Aki szkeptikus a klímaváltozást illetően, jól teszi, ha ellátogat az indonéz fővárosba. Évről évre hevesebbek a viharok, gyakoribbak az áradások, forróbbak a száraz hónapok, és ráadásként a szomszédos Jáva-tenger szintje is egyre emelkedik.
Mostanra Jakarta 40 százaléka tengerszint alá került, a folyamat megdöbbentő sebességgel zajlik. A főváros évente 10 centimétert süllyed, ebben világelső a metropoliszok sorában.
Azonban nem lehet csupán a klímaváltozás számlájára írni a negatív folyamatokat. A vezetékes vízhálózat hiányosságai miatt jakartaiak milliói nyerik illegálisan fúrt kutakon át a vizet a felszín alatt meghúzódó talajvízkészletből; mindeközben gigaberuházások valósulnak meg, felhőkarcolók épülnek. Mindez egyben a szakértők véleménye szerint egyre lejjebb nyomja a talajszintet – ami pedig könnyen megadja magát, ha kinyerték alóla a víz jelentős részét. Hiába az évi 300 nap eső, a csapadék nem tud visszaszivárogni a talajba: nagy részét ugyanis lebetonozták.
Az éghajlatváltozás és az átgondolatlan városfejlesztés áldozatai Észak-Jakarta lakói. A főváros tengerpartja több mint 70 kilométer hosszú, és egészen elenyésző az a partszakasz, ahová jó szívvel látogat az ember. Én ezúttal Tanjung Priokot céloztam meg: itt található Indonézia legforgalmasabb kikötője. Miközben a kormány kiemelt figyelmet szentel a kikötő versenyképességének, a környező infrastruktúra kiépítésének, a kikötő szomszédságában lakók sorsa láthatóan nem érdekel senkit. „Itt vernek tanyát azok a távoli szigetekről érkezők, akik a jobb élet reményében jönnek a fővárosba” – tudom meg kísérőmtől, Bapak Abdultól.