Január végén az olasz városok „stratégiai” pontjain ismét megjelentek a szokásos vasszerkezetek, amelyekre a pártok plakátjaikat tehetik. Ez az első biztos jele annak, hogy megkezdődött a kampány. A máskor jelöltek képeivel teleragasztott táblák most alig pár nappal a választások előtt üresen állnak. A pártok nosztalgiával tekintenek vissza a régi kampányok időszakára, amikor éjszakánként felváltva őrködtek a plakáthelyeknél. Nemcsak az utcakép különbözik a megszokottól. A postások, akik máskor nem győzték a kampányleveleket kézbesíteni, ma munka nélkül vannak. Még Silvio Berlusconi is, aki nagyon kedvelte ezt a kommunikációs csatornát, idén levelek helyett Whatsapp-üzeneteket küldött. Ehhez természetesen a pártok hozzáadták a közösségi hálók erejét. A Facebook és a Twitter szinte ingyenes, de több szavazóhoz el lehet így jutni, mint levélben. Matteo Salvini, az Északi Liga (Lega Nord) jelöltje például azt találta ki, hogy azok a hívek, akik több bejegyzést like-olnak oldalán, találkozhatnak vele pár percre.
A nagy televíziós vitákat is felváltották a monológok,
minden este egy-egy párt vezetője beszél valamely talk-show-ban. Nincs összevetés vagy vita több jelölt között, csak demagógia. Az egyetlen disputa a viszonylag független 7-es csatornán zajlott, az Otto e mezza című műsorban. Laura Boldrini, a képviselőház balodali elnök asszonya és Salvini csaptak össze, de egy idő után Boldrini nem bírta tovább, és távozott a műsorból. Kevés példa volt nagy pártgyűlésre is. Az előző kampányban Berlusconi látványos Genova–Nápoly–Catania–Velence hajókörutat szervezett, ma odahaza, Milánóban sem jelenik meg szinte sehol. A pártok azzal az ürüggyel takaróznak, hogy hideg van a kinti kampányhoz, de elemzők szerint attól félnek, hogy üres terek várnák őket.
A kampánytechnikák megváltozásának közvetlen következménye, hogy a szavazók nem ismerik saját körzetük jelöltjeit,
és általában véve egyre jobban eltávolodnak a politikától. Az új választási törvény egyik érve az volt, hogy mivel a jelöltek harmadát egyéni lista alapján választják meg, ez közelebb hozza majd a helyi jelölteket a választókhoz. A legutóbbi Ipsos-felmérés szerint azonban a szavazásra jogosultak majdnem negyven százaléka még nem döntötte el, kit választ majd március 4-én. Ráadásul a voksolók 75 százaléka azt sem tudja, ki körzetének jelöltje. A két fő politikus, Matteo Renzi és Berlusconi – mindketten exkormányfők – nem mindennapi tanáccsal látta el pártja jelöltjeit, hogyan próbáljanak nagyobb ismeretségre szert tenni. Renzi azt tanácsolta, hogy „kisebb körben, egy aperitivo vagy egy tea mellett egyszerre maximum 10-12 szavazóval beszélgessenek el, hogy jobban megismerjék őket”. Berlusconi pedig arra tanította jelölteit, hogy „illedelmesen fogjanak kezet az urakkal, csókoljanak kezet a hölgyeknek, érdeklődjenek, hogy van a család, és semmiképp ne mulasszák el, hogy a templomban megjelenjenek, nemcsak vasárnap, de a temetéseken is”.