Seattle véget vethet a névtelen Facebook-hirdetések korának

Egy helyi rendelet szerint nyilvánossá kell tenni, ki fizeti a politikai hirdetéseket. A cég egyelőre húzza az időt.

MN
2018. 02. 06. 7:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először kerülhet szembe valódi szankciókkal politikai hirdetések miatt a Facebook, miután az amerikai Seattle városának választási hatósága bírsággal fenyegette meg a helyi kampányfinanszírozási szabályok megsértése miatt. Wayne Barnett, a Seattle-i Etikai és Választási Bizottság igazgatója a Reuters tudósítása szerint bejelentette: a közösségi oldalnak nyilvánosságra kell hoznia, kik fizették a tavalyi helyi választás során közzétett hirdetéseket, vagy reklámonként akár 5000 dolláros (1,2 millió forintos) bírságot kell fizetnie.

Az online politikai hirdetések szabályozatlanságára maga a Facebook hívta fel a figyelmet, amikor tavaly beszámolt róla, hogy feltehetően orosz személyek hamis profilokkal százezer dollár értékben vásároltak hirdetéseket, amivel a 2016-os amerikai elnökválasztást próbálták befolyásolni. Moszkva ezt tagadja, de kétségtelen, hogy a Facebook-hirdetésekhez lényegében csak egy hitelkártya szükséges, illetve némi tudás, és máris nagyon célzottan lehet eljuttatni akár hamis híreket is a befolyásolni kívánt célcsoportnak.

A szövetségi törvények jelenleg nem kényszerítik az online hirdetési felületeket – a Facebook mellett főleg a Google-t és a Youtube-ot üzemeltető Alphabet Inc.-t – arra, hogy ténylegesen azonosítsa a hirdetőket. A seattle-i szabályozás viszont megköveteli az átláthatóságot, és ez a jelek szerint valódi nyomást gyakorol a Facebookra: Will Castleberry, a cég alelnöke azt nyilatkozta, nagy támogatói az átláthatóságnak, és már meg is küldtek bizonyos adatokat a választási bizottságnak.

Wayne Barnett szerint azonban a közösségi hálózatot működtető cég a közelében sincs a helyi jogszabály által megkövetelt nyilvánosságnak: részleges számokat közöltek a költségekről, de nem adták le a hirdetések másolatát, és azt sem árulták el, pontosan kikre célozták azokat. Egy 1977-es, vagyis az internet elterjedése előtt született rendelet szerint ugyanis a seattle-i médiacégeknek nyilvánosságra kell hozniuk a reklámot fizetők nevét, az árat, illetve „a nyújtott szolgáltatás pontos jellegét és terjedelmét”.

Ez utóbbi fordulatot sokáig nem tudták alkalmazni a technológiai cégekre, de egy helyi újság, a The Stranger decemberben, az orosz beavatkozásról szóló vita nyomán cikket közölt a problémáról, mire a választási bizottság leveleket küldött a Facebooknak és a Google-nek, kérve az adatszolgáltatást. A Google egyelőre időt kért, ezért az az ügy függőben van, a Facebook esetében viszont Barnett azt nyilatkozta, hogy elegendő időt hagytak a cégnek a törvény betartására.

A cégek megpróbálkozhatnának a jogi úttal, és bíróság előtt bizonyíthatnák, hogy az 1977-es, az Egyesült Államokban egyedülállónak számító helyi jogszabály nem vonatkozik rájuk. Szakértők szerint viszont az orosz befolyásolásról szóló vizsgálat és hisztéria miatt ez olyan negatív színben tüntetné fel őket – mint akik ellenségei az átláthatóságnak –, hogy valószínűleg nem próbálják meg a jogi utat, inkább csak az időt húzzák. Hiszen ha Seattle-ben nyilvánosságra hozzák a hirdetők nevét, előbb-utóbb mindenütt ezt kell tenniük.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.