Esik a Facebook árfolyama

MN
2018. 03. 26. 16:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meredek csökkenésnek indult a Facebook árfolyama hétfőn a New York-i tőzsdén, miután a fogyasztóvédelemért is felelős amerikai hatóság megerősítette, hogy vizsgálatot folytat a világ legnagyobb közösségi hálózatát üzemeltető vállalatnál a személyes adatok kezelésének ellenőrzésére – írta az MTI.

Cikkünk írása idején a Facebook árfolyama 3 százalékkal alacsonyabb volt, mint a New York-i tőzsde hétfői nyitásakor. Ez az árfolyamveszteség alig több mint két óra alatt keletkezett.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) fellépése további nyomást gyakorol Mark Zuckerbergre, a Facebook alapító-vezérigazgatójára, akitől az Egyesült Államok törvényhozásától kezdve az Európai Parlamentig mindenki felvilágosítást vár arra, hogy miként kezeli és védi felhasználóinak személyes adatait a vállalat.

Ráadásul a reklámozók és a felhasználók körében is nő az elégedetlenség. A Pep Boys nevű autóalkatrész-kiskereskedő hétfőn visszavonta minden reklámját a Facebook felületéről, követve a Mozilla Alapítvány múlt heti döntését.

Ritkán fordul elő, hogy az FTC a nyilvánosság előtt megerősíti egy folyamatban lévő vizsgálat tényét, mielőtt panaszt emelne az adott ügyben. Kivételt csak a jelentős közérdekű esetek képeznek.

A New York-i tőzsdén napi mélypontján 6,51 százalékos mínuszban, 149,02 dolláron forgott a Facebook részvénye. Két órával nyitás után 155,01 dolláron, 2,75 százalékos veszteségben állt az árfolyam. Március 16-án, pénteken a botrány kipattanását megelőző utolsó kereskedési napon 185,09 dolláron, 0,67 százalékos pluszban zárt a részvény.

A másfél hete kirobbant botrány hátterében az áll, hogy a Cambridge Analytica nevű brit–amerikai politikai elemző és tanácsadó cég több tízmillió Facebook-profilt használt fel a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányban. Az 50 millió Facebook-oldal adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szóló reklámokkal, politikai üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül.

A legfrissebb közvélemény-kutatások szerint az Egyesült Államokban a lakosság kevesebb mint fele bízik abban, hogy a Facebook eleget tesz a személyes adatok védelmét szolgáló törvényeknek. Németországban pedig 60 százalék tart attól, hogy a Facebook és más közösségi hálók kedvezőtlen befolyást gyakorolnak a demokráciára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.