Meredek csökkenésnek indult a Facebook árfolyama hétfőn a New York-i tőzsdén, miután a fogyasztóvédelemért is felelős amerikai hatóság megerősítette, hogy vizsgálatot folytat a világ legnagyobb közösségi hálózatát üzemeltető vállalatnál a személyes adatok kezelésének ellenőrzésére – írta az MTI.
Cikkünk írása idején a Facebook árfolyama 3 százalékkal alacsonyabb volt, mint a New York-i tőzsde hétfői nyitásakor. Ez az árfolyamveszteség alig több mint két óra alatt keletkezett.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) fellépése további nyomást gyakorol Mark Zuckerbergre, a Facebook alapító-vezérigazgatójára, akitől az Egyesült Államok törvényhozásától kezdve az Európai Parlamentig mindenki felvilágosítást vár arra, hogy miként kezeli és védi felhasználóinak személyes adatait a vállalat.
Ráadásul a reklámozók és a felhasználók körében is nő az elégedetlenség. A Pep Boys nevű autóalkatrész-kiskereskedő hétfőn visszavonta minden reklámját a Facebook felületéről, követve a Mozilla Alapítvány múlt heti döntését.
Ritkán fordul elő, hogy az FTC a nyilvánosság előtt megerősíti egy folyamatban lévő vizsgálat tényét, mielőtt panaszt emelne az adott ügyben. Kivételt csak a jelentős közérdekű esetek képeznek.
A New York-i tőzsdén napi mélypontján 6,51 százalékos mínuszban, 149,02 dolláron forgott a Facebook részvénye. Két órával nyitás után 155,01 dolláron, 2,75 százalékos veszteségben állt az árfolyam. Március 16-án, pénteken a botrány kipattanását megelőző utolsó kereskedési napon 185,09 dolláron, 0,67 százalékos pluszban zárt a részvény.
A másfél hete kirobbant botrány hátterében az áll, hogy a Cambridge Analytica nevű brit–amerikai politikai elemző és tanácsadó cég több tízmillió Facebook-profilt használt fel a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányban. Az 50 millió Facebook-oldal adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szóló reklámokkal, politikai üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül.
A legfrissebb közvélemény-kutatások szerint az Egyesült Államokban a lakosság kevesebb mint fele bízik abban, hogy a Facebook eleget tesz a személyes adatok védelmét szolgáló törvényeknek. Németországban pedig 60 százalék tart attól, hogy a Facebook és más közösségi hálók kedvezőtlen befolyást gyakorolnak a demokráciára.